Valolla veistetty - LED-valot muotokuvauksessa
"On halvempaa, nopeampaa ja yksinkertaisesti mukavampaa työskennellä jatkuvassa valossa," sanoo kokenut hää- ja mainoskuvaaja Michal Warda.
White Smoke Studio -kollektiivin toinen puolikas Michal Warda on tunnettu siitä, että hän valitsee työvälineensä erittäin huolellisesti. Kun ei ole hääsesonki, hän työskentelee pääasiassa studiossaan Ochotassa, Varsovan kaupunginosassa tai eri lokaatioissa, järjestäen pieniä kaupallisia, mainos- ja henkilöbrändäyskuvauksia.
Mitä valaistukseen tulee, hän käyttää pääasiassa Nanliten LED-paneeleja. Miksi hän valitsee jatkuvan valon? Pyysimme häntä jakamaan kokemuksensa kanssamme ja näyttämään muutamia esimerkkejä siitä, miten hän käyttää LED-valoa erilaisissa kuvauksissa.
LED-valon edut
LED-valoa voidaan helposti sekoittaa vallitsevaan valoon, kun kuvaamme lokaatioissa. Nanlite-paneelien avulla voit hallita särisuodattimilla ja muokkaimilla aikaansaatuja efektejä mukavasti. Kun käytämmä RGB-paneelit voidaan myös helposti mukauttaa kenttätyöhön. Voit syöttää niihin virtaa pistorasiasta tai ulkoisista akuista, joten sinun ei tarvitse käyttää suuria ja kalliita generaattoreita. Ne eivät kuumene, ovat energiatehokkaita ja vakiinnuttavat tehon ja lämpötilan muutamassa sekunnissa käyttämisen jälkeen.
Olen huomannut, että jos emme työskentele salamavaloihin tottuneiden ammattimallien tai näyttelijöiden kanssa, kuvattavat tottuvat helpommin jatkuvaan valoon. Pystyn luomaan intiimin ilmapiirin nopeampaa kuvaamista varten, mikä auttaa minua tuomaan esiin kuvatun henkilön todellisen luonteen.
Kun työskentelen erilaisten valojen muokkaimien, diffuusoreiden ja lippujen kanssa, on LED-valoilla helpompaa ja ennen kaikkea nopeampaa saada saada aikaan haluamamme efektit. Hiomme asetukset nopeammin kuntoon ja sen ansiosta koko kuvaus etenee paljon sujuvammin.
Joskus teemme lyhyitä videoita asiakkaiden sosiaalisen median kanavia varten. LED-valaisimien käyttöönotto on nopeaa ja tiimi voi työskennellä samanaikaisesti samoja valoja hyödyntäen.
Vain yksi valo
Tämä kuva on otettu käyttämällä vain yhtä Nanlite Forza 500 -valaisinta, joka on sijoitettu kuvattavan vasemmalle puolelle. Käytin valoa täydellä teholla ja kaksinkertaisella diffuusiolla. Oikeanpuoleinen sivutausta toimi myös mustana suojana, joka hillitsee liian voimakasta valoa. Studiossa kutsumme sitä yleensä "negatiiviseksi täytteeksi."
Tehokas Nanlite Forza 500 antaa paljon valoa. Medium-formaatin kameran valovoimasta huolimatta saimme riittävästi valoa. Tämän lisäksi Nanlite Forza 500 tarjoaa loistavan värintoiston, mikä vähentää huomattavasti editointiin kuluvaa aikaa.
Yksi valo kahdella putkella
Halusimme saada kuvan, joka olisi kauniisti muotoiltu pelkällä valolla, eikä tarvitsisi muita jälkikäsittelyjä. Tämä kuva tarvitsi oikeastaan vain muutaman muokkauksen. Käytimme kolmea valoa. Kuvattavien takana oli yksi Nanlite PavoTube 15C. Oikeanpuoleinen valo tulee Forza 60 LED -valaisimesta, joka on pehmennetty diffuusorilla. Samalle puolelle olen sijoittanut myös toisen PavoTube 15C:n, tällä kertaa gridillä, joka teki valosta tarkemmin kohdistetun.
Otamme Nanlite PavoTube 15C:stä ja Forza 60B:sta koostuvan setin mukaan lähes kaikkiin kuvauksiin. Pieniä valoja, jotka tarjoaa paljon mahdollisuuksia.
Lindbergh kahdella valolla
Tämä Lindbergh-tyylinen valokuva on tehty kahdella valolla. Yksi niistä, Nanlite Forza 60, suunnattiin ylhäältä kohti mallin hiuksia, jotta ne saisivat pehmeän hehkun. Etupuolelle sijoitettiin kaksi V-flat -heijastinta Forza 500:n ja parabolisen softboxin kanssa, ilman diffuusoreita. Näin saatiin aikaan terävämpi ja tarkempi valo, joka luo kuvaan auringonvalon kaltaista tunnelmaa. Valokuvan muuntaminen mustavalkoiseksi antoi sille haluamani mukavan, teatterikuvia muistuttavan tekstuurin ja ulkoasun.
LED-valoa käyttämällä on paljon helpompi hallita valon vaikutusta, kun kasvot valaistaan kovalla, suoralla valolla. Vivahteiden ja varjojen vangitseminen on ratkaisevan tärkeää lopputuloksen kannalta.
Nanlite Mixpanel toiminnassa
Tässä kaupallisessa kuvauksessa olen käyttänyt kahta LED Nanlite Mixpanelia, kolmea PavoTubea ja salamaa, kaikkia yhdessä. Sivuille sijoitettiin täydellä teholla varustetut Mixpanel-paneelit. Se on hyvä ratkaisu, jos haluaa nopeasti luoda värikkään setupin suurella teholla. Mallin takana oleva verho valaistiin kummaltakin puolelta PavoTube-putkivaloilla. Salamaa ja parabolisia modifikaattoreita käytettiin vain varjojen täyttämiseen. Nanlite Mixpanels on kuin sveitsiläinen linkkuveitsi, erittäin monipuolinen. Ne tarjoavat melko suuren valaisualueen, joten ne toimivat hyvin aina, kun haluan valaista koko huoneen tai simuloida auringonlaskua, joka paistaa ikkunasta sisään.
Ne tarjoavat vahvaa, terävää valoa laajalla värivalikoimalla. Lisäksi Nanlite Mixpanel saa virtansa yhdestä V-lock-akusta, joten se on myös erittäin mobiili laite.
Parasta RGB-valoissa on lähes rajattomat mahdollisuudet luoda tunnelmaa. Se tarkoittaa loputonta luovaa hauskanpitoa!
Aamuvalo
Tässä lifestyle-tyylisessä kihlajaiskuvassa näkyy suosikki matkalaitteistoni. Se on yhdistelmä Nanlite Forza 60B:tä (Bi-Color) ja projektoria, joka tässä tapauksessa simuloi ikkunan läpi tulevaa auringonvaloa. Asetimme sen parvekkeelle hyvin pilvisenä päivänä, mutta saimme aikaan aurinkoisen aamun vaikutelman. Asetumme projektoriin gobo-kiekon, joka simuloi ikkunaa, jossa on kaihtimet. Se korostaa tämän kuvan luonnollista ilmettä. Miksi Forza 60B, eikä 60? Voidaksesi säätää tarkasti lämpimämmän valkotasapainon - tässä n. 4200K.
Mikä on gobo?
Studiokuvauksessa gobo tarkoittaa modifiointilaitetta, joka avulla voit heijastaa kuvion, joka jäljittelee erilaisia valaisuolosuhteita; luonnonvaloa, joka tunkeutuu puun lehtien läpi, tai tässä tapauksessa ikkunan muotoa, jossa on kaihtimet. Voit hyvin myös leikata gobon esimerkiksi vaahtomuovista, mutta Nanlite helpotti sitä omilla tuotteilla, jos käytät Forza 60/60B:n projektorikiinnitystä. Liu'uta vain yksi monista valmiista kiekoista paikalleen ja saat helposti aikaan halutun vaikutuksen.
Kansikuva
Tämä on hyvä esimerkki kauneusvalosta, jota käytetään usein henkilöbrändikuvauksissa. Halusimme aikaan todella raikkaan ilmeen, joten käytimme kolmea valoa: Nanlite Forza 500, 300 ja 60. Tärkein, erittäin terävä valo oli Forza 500, jonka heijastin oli sijoitettu vasemmalle ja antoi mallille raikkaan ilmeen. Lisäksi Forza 300 diffuusorilla ja ylimääräinen heijastin varjojen täyttämiseksi. Oikealla puolella seinän vieressä Forza 60 luo reunavalotehosteen - valo heijastuu hieman ja näkyy hädin tuskin mallin poskella. Kaikkien kolmen valaisimen valkotasapainoksi asetettiin 5500K ja tuloksena saatiin hyvin kaupallinen tyylin. Kuten näet, valo oli tarpeeksi voimakas, jotta pystyimme vangitsemaan hulmuavat hiukset ja niiden yksityiskohdat. Loistava idea myös videokuvaukseen.
Kuvat ja teksti:
focusnordic.fi/inspiraatio/valokuvaus/valon-kanssa-veistettyja-muotokuvia/