Pulssi nousee - Sony A-järjestelmän helmet moottoriurheilun ytimessä
Alex kertoo avoimesti olleensa hermostunut, kun hän lähti ensimmäistä kertaa kuvaamaan radalle. Alex oli seurannut kisoja jo pitkään katsojana, mutta hänen elinikäinen unelmansa päästä kuvaamaan idoleitaan tositoimissa toteutui 2011 Misano Adriatico -kisassa.
© Alex Farinelli | Sony A1 + FE 35mm f/1.4 GM | 1/12800s @ f/1.4, ISO 100
”Olin katsonut kisoja monesti paikan päällä ja seurannut MotoGP:tä TV:stä lapsesta asti, mutta pääsy sankarieni joukkoon hengittämään samaa ilmaa kuin hekin, haistamaan sama bensiinin ja kumin haju ja kuulemaan samat pyörien äänet niiden kiitäessä ohi vain senttien päässä, oli uskomatonta. Silloin adrenaliini alkaa vaikuttaa. Tätä tunnetta, perhosia vatsassani ja sydämeni sykettä yritän kuvissani välittää. Kaikessa on kyse intohimosta ja tapahtumapaikalla olemisen tunteesta," Alex kuvailee.
MotoGP-kuvaajaksi pääsy ei kuitenkaan ollut helppoa. Kuten radalla kisaavat kuskitkin, myös Alex joutui työskentelemään tilaisuutensa saamiseksi. ”Kiersin vuosia yhdessä muiden kuvaajien kanssa kuvaamassa erilaisia kisoja alueellani, kuten pyöräilyä, voimistelua, juoksua ja uintia. En ollut vielä ammattilaiskuvaaja, vaan työskentelin analyytikkona ja ohjelmoijana. Kysyin kaikilta tutuiltani, voisivatko he auttaa minua pääsemään kuvaamaan MotoGP-kisoja. Lopulta akkreditointi tapahtui Misano Adriatico -kisoissa”, Alex kertoo. ”Olin onnekas, mutta myös periksiantamaton, enkä luovuttanut,” hän naurahtaa.
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 100
On selvää, että Alex on erittäin intohimoinen rakastamansa lajin kuvaamisesta, mutta miten hän ottaa kuvansa? Mitä tekniikoita hän käyttää tunteen tuomiseksi kuviinsa? ”Jokainen kisa on minulle erityinen, ja kuskit tekevät parhaansa”, hän sanoo, ”joten yritän myös tehdä jotain erityistä, jolla saan kuviini niiden ’vau’-efektin. Se pitää motivaatiotani yllä. Se pitää minut elossa.”
© Alex Farinelli | Sony A1 + FE 14mm f/1.8 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100
Kuten monet muutkin urheilun ammattilaiset, Alex luottaa Sonyn A1- ja A9 Mark II -kameroihin tilanteiden tallentamisessa. ”Sonyn kamerat ovat olleet ratkaisevia kuvieni kehityksen kannalta”, hän sanoo. ”Ne auttavat minua kuvaamaan kaikenlaisia tilanteita. Automaattitarkennuksen terävyys ja nopeus kaiken kokoisilla aukoilla auttavat minua olemaan luovempi työssäni. Käytän laajan alueen ja kohteen seuranta Af-tiloja ja tiedän voivani luottaa niihin täysin. Niiden avulla voin olla luovempi ja kuvata näytön avulla eri perspektiiveistä, kuten maan tasolta tai korkealta.”
”Radalla”, hän jatkaa, ”on seurattava pyöriä ja kuskeja ja ymmärrettävä heidän liikkeitään ja linjojaan. Niin saa kuvattua kaikki tärkeät hetket. Kuskien ja radan tuntemus on erittäin hyödyllistä, koska kaikkien elementtien osuessa kohdilleen, kuvista tulee parempia. Tästä syystä maisema ja rata ovat tärkeitä sommitelmieni osia kuskien ohella. Ne lisäävät tunteen voimakkuutta.”
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 50
Tässä kuvassa Barcelonan Circuit de Catalunyalla näkyvät mainitut taidot. ”Kuvassa on kolmas mutka, joka on hyvin kuuluisa, koska se on nopea. Kuvasta näkyy kuinka kuski työntää pyöräänsä mutkaan ja käy hyvin lähellä rataa. Otin kuvan laskemalla kameran maahan ja katsomalla näytön läpi, jolloin loimme yhteyden toisiimme", hän kertoo.
© Alex Farinelli | Sony A1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/40s @ f/22, ISO 50
Tässä toisessa kuvassa Barcelonasta, Alex kehysti toiminnan ammattimaisesti radan muodon avulla. ”Tämä on radan viimeinen mutka, ja pidän radan reunuksen kuviosta, sillä se tuo kuvaan nopeuden tunnetta. Hidastin valotusaikaa 1/40 sekuntiin, jotta kuvan liike sumentuisi hieman. Käytän aina ND-suodinta, jotta voin pitää aukon mahdollisimman suurena samalla”, Alex selittää.
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 24mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 50
Kisapäivänä kuvaaminen vaatii yhteistyötä tiimien ja kuskien kanssa radan ulkopuolellakin, ja Alex on osannut tallentaa sielläkin näkyvän tunteen hienosti. ”Kun kuvaan varikolla, minun on keskityttävä silmiin ja ilmeisiin. Näemme erityisiä tilanteita, joissa kuski puhuu henkilöstön kanssa tai tekee jonkin taikauskoisen eleen. Se on kaikki osa kokemusta ja yhtä virittynyttä kuin toimintakuvatkin.”
Alex jatkaa, ”varikolla käytän enimmäkseen silmiin tarkentamista. Kun kuvaan avonaisilla objektiiveilla kuten FE 24mm f/1.4 GM, voin luottaa siihen, että se lukittuu aina kohteeseen, eikä yksikään tilanne mene ohitse. Kuvien uusimiseen ei ole mahdollisuutta, joten niiden on oltava kerralla täydellisiä, ja juuri täydellisyyttä nämä kamerat antavatkin.”
Tässä kuvassa hallitseva mestari Fabio Quartararo juhlii kisan voittoa Portimaon radalla Portogallossa. ”Hän kääntyi minua kohti ja hurrasi. Se oli hieno ja ainutlaatuinen tunteen osoitus. Olen yksi Yamaha-tiimin kuvaajista, ja hyvien suhteiden luominen kuskeihin auttaa tällaisten tilanteiden luomisessa. Jos kuskit luottavat kuvaajaan, he ovat rennompia ja itsevarmempia, ja tulevat hakemaan parhaita kuvia”, Alex selittää.
Lopuksi Alex toteaa, ”Voi ehkä kuulostaa itsestään selvältä, mutta valokuvauksessa kaikkien on opiskeltava ja löydettävä omat tapansa. Moottoriurheilussa vaaditaan kokemusta ratojen tuntemiseksi ja tapahtumien ennakoimiseksi, mutta jokaisen on löydettävä oma tyylinsä, eikä voi vain kopioida kaikkia muita. Tyylini ydin on tunteideni näyttäminen ja ne menevät ohitse silmänräpäyksessä. Ilman Sony-varusteitteni nopeutta ja tarkkuutta se olisi huomattavasti vaikeampaa.”
Teksti: Sony / https://www.sony.co.uk/alphauniverse/stories/get-your-pulse-racing