Kaunis kaupunki
Nimeni on Olivier Schmitt ja olen ammattivalokuvaaja ja elokuvantekijä. Suhtaudun työhöni yksinkertaisella tavoitteellani asettaa luovuus etusijalle puhtaan tekniikan edelle, ja Sony-laitteiden valinta antaa minulle joustavuuden tehdä juuri niin.
Olin niin onnekas, että minua pyydettiin kokeilemaan uusia Sonyn laajakulmaisia APS-C-objektiiveja - 11mm f/1.8, 15mm f/1.4 G ja PZ 10-20mm f/4 G, ja otin mukaani erilaisia kameroita, jotka antaisivat minulle maksimaalista joustavuutta kuvattaessa: A6600, ZV-E10 -vlog-kamera ja jopa uusi A7 Mark IV. Päällisin puolin kaikki kolme objektiivia voivat tehdä melkein saman työn, mutta minusta tuntui, että kentällä jokaisella oli sen oma identiteetti ja erityinen tehtävä, ja olin innokas testaamaan tätä teoriaa. Päätin kävellä ympäri Pariisia yksinkertaisen vierailun iloksi ja kokeakseni uudelleen muistoa opiskeluvuosistani siellä - intohimoni valokuvaukseen ja elokuvantekoon.
Intohimonani oli elokuvanteko, joten innostuin kokeilemaan näitä linssejä eri tilanteissa. Koska ne ovat uskomattoman kevyitä ja kompakteja, ne sopivat täydellisesti vloggaamiseen ja "run &gun" -kuvaamiseen. Olen aina sitä mieltä, että paras varuste on se varuste, jonka laitat mielelläsi reppuun, jotka eivät paina sinua ja joita on yksinkertaisesti ilo käyttää.
Aloitin PZ 10-20mm f/4 G:llä ja liitin sen ZV-E10:een. Vloggausobjektiivina se on täydellinen polttoväli. Olen jo E 10-18mm f/4 -fani, mutta tämä uusi objektiivi on vielä pienempi ja kevyempi. Kädensijalla tai pienellä gimbaalilla varustetussa asennuksessa kameran sisäänrakennetun vakautuksen ja objektiivin tehozoom-toiminnon yhdistelmä mahdollistaa sujuvan liikkumisvapauden samalla, kun voit vaihtaa katselukulmaa erittäin helposti. Tarkennusnopeus oli virheetön ja pystyin keskittymään kehykseen sen sijaan, että olisin huolissani kameran tarkentamisesta kasvoihini.
11mm f/1.8:lla halusin kokeilla jotain erilaista. Päätin kokeilla pitkän valotuksen yökuvausta joen ylittävältä sillalta Alpha 7 IV:llä APS-C-rajaustilassa. Ultralaaja katselukulma antoi minulle mahdollisuuden vangita dramaattinen taivas ja etualan mielenkiinnon vuoksi odotin, kunnes vene kulki sillan alta.
Olin erittäin vaikuttunut vääristymien puutteesta ja terävyys koko kuvassa - jopa f/16:lla - oli loistava. Tällainen objektiivi sopii täydellisesti yömaisemiin, varsinkin jos haluat pitää ISO-arvon minimissä ja kuvata laajalti.
Säästin 15mm f/1.4 G viimeiseksi. Se tarjoaa samanlaisen näkökentän kuin FE 24mm f/1.4 G Master – todennäköisesti kaikkien aikojen suosikkiobjektiivini. Bokeh on kaunis täydellä aukolla kuvattaessa, eikä siinä ollut havaittavia vääristymiä ollenkaan. Manuaalinen aukkorengas on iso bonus videotyöhön, koska aukkoa on usein käytännöllisempää muuttaa tällä tavalla. Kuvasin sekä ZV-E10:llä että Alpha 7 IV:llä ja olin erittäin vaikuttunut tuloksista molemmissa rungoissa.
Lopuksi huomasin, että nämä linssit sopivat täydellisesti kevyeen matkustamiseen. Koko päivän ja suurimman osan illasta kaduilla vaeltamisen jälkeen oli hienoa, ettei selkä ollut kipeänä kuvauksen lopussa! Saattaa tuntua oudolta, että käytin Alpha 7 IV:tä objektiivien kanssa, koska ne on suunniteltu APS-C-rungolle, mutta elokuvantekijänä pääsääntöisesti huomasin, että ne toimivat virheettömästi Super 35 -rajaustilassa. Olen jo miettinyt tilanteita, joissa näiden linssien kompaktisuus yhdistettynä pieneen runkoon antaa minulle enemmän joustavuutta monenlaisiin tilanteisiin.
Teksti: Sony / https://www.sony.fi/alphauniverse/stories/the-beautiful-city