Täydellisen valon vangitseminen
FocusNordicin ambassador, virolainen maisemavalokuvaaja Andrei Reinol on kuvannut luontoa yli kymmenen vuotta, eikä vauhti tunnu hidastuvan.
"Jo nuoruudessani pidin luonnossa kävelemisestä ja olemisesta, meren rannalla, soilla tai metsissä. Näiden erityisten hetkien näkeminen sai minut haluamaan ikuistaa ne, ottaa tunnelma mukaani ja jakaa ne muiden kanssa. Koska rakastin maisemakuvia, oli luonnollista jatkaa myös tämän valokuvaustyylin parissa. Laajakulmanäkymistä tuli heti erityinen suosikkini ja olen pysynyt enimmäkseen niissä.
Luonnosta itsestään tuli erityinen inspiraatio. Jokainen aikainen aamu ja auringonlasku ovat keskenään erilaisia ja tämä motivoi minua huomaamaan ja tallentamaan nämä hetket. Voisin kai kutsua itseäni hetkien tarkkailijaksi. Patikoidessani, pyöräillessäni, ajaessani autoa - silmäni etsivät jatkuvasti uusia motiiveja tai kuvioita. Yritän muistaa mahdollisia paikkoja, ja sitten, kun sopivat olosuhteet tulevat vastaan, muotoilen ne valokuvaksi.
Alkuvuosina yritin muovata jokaisesta näkemästäni valaisutilanteesta valokuvan, mikä ei tietenkään onnistunut. Nyt valokuvausmatkani ovat suunniteltuja ja niitä edeltää kokemuksen kautta saatu perusteellinen sääolosuhteiden tarkkailu. Tämän työn tekeminen etukäteen on erittäin tärkeää, jotta minulla on käsitys siitä, milloin ja minne mennä. Seuraan jatkuvasti muuttuvia valo-olosuhteita ja teen päätökseni usein viime hetkellä.
Meri antaa laajemman perspektiivin ja mahdollisuuden ottaa laajakulmaisia maisemakuvia. Käytän täällä pääasiassa NiSin 15 mm:n laajakulmaobjektiivia. Sisämaalla sen sijaan on tapana sanella sommittelu. Siellä käytän mieluummin objektiivia, jossa on pieni zoomausalue. Kuitenkin 90 % kuvistani on 15-20 mm:n polttovälialueella. Käytän myös mielelläni 70-200mm polttoväliä avarampiin "suuriin maisemakuviin". Tämä on hyvä myös yleisesti luonnossa tapahtuvan liikkeen kuvaamiseen.
Suurin osa maisemakuvistani on otettu "suloisen" kultaisen hetken valon aikana jalustaa käyttäen. Heikommassa valossa vaadittavat pidemmät suljinajat eivät salli minun kuvata niitä käsivaralta. Kun otan kuvia hyvin myöhään illalla tai aikaisin aamulla, tarvitsen neutraalinharmaita suodattimia, joissa on siirtymä etu- ja taustavalotuksen tasapainottamiseksi. Tämä auttaa minua pitämään valo-olosuhteet tasapainossa heti ja säästää aikaa myöhemmässä jälkikäsittelyssä. Olen aina halunnut mieluummin liikkua luonnossa kuin viettää tuntikausia tietokoneen ääressä kuvia käsitellen. Meren äärellä käytän usein neutraaliharmaita suodattimia valotusten pidentämiseen. Ne antavat minulle tilaisuuden ilmaista luovuuttani ja laajentaa mahdollisuuksia tuoda kuviin omaa tyyliäni. Olen erittäin tyytyväinen NiSin tuotteisiin, enkä voisi kuvitella työnkulkuani ilman niitä.
Nautin todella hetkistä, kun aurinko nousee tai katoaa horisontin taakse. Nämä ovat maisemakuvaajan päivän suloisimmat tunnit. Houkutellakseni katsojia kuviini pyrin tuomaan vahvan etualan kuviini aina kun mahdollista, ja on reilua sanoa, että painotan etualaa voimakkaasti. Tämä tuo kuvaan kolmiulotteisuutta ja erottaa ne yksinkertaisista auringonlasku- ja pilvikuvista. Vuosien varrella olen oppinut näkemään ja havainnoimaan luontoa niin, että voin käyttää maisemakuvissani luonnon eri osatekijöitä - kuvioita, viivoja, jälkiä ja kiviä, kasveja, puita tai pilviä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aamutunnelmat toimivat maisemakuvissa paremmin. Aamusumu voi joskus luoda maisemaan mystisen tunnelman, johon auringonlasku ei pysty. Elokuun sumuiset aamut kuuluvat suosikkiteemoihini. En tietenkään koskaan kieltäydy kauniista, värikkäästä auringonlaskusta, mutta on jotenkin helpompi virittäytyä sumuiseen aamuun. Hämärä tausta ja erottuva valo. Samalla jos luonto tarjoaa hetkiä, niin ne on hyvä kuitata, vaikka vain läsnäolollaan, en koskaan sano ei myrskyävälle merelle, yön ensimmäiselle pakkaselle tai värikkäälle syksylle. Jokaisella hetkellä on viehätyksensä.
Joissakin paikoissa, joissa on käyty toistuvasti, tarvitaan vain uutta valoa, kulmaa, sommittelua tai näkökulmaa. Olisi helpompaa vain ikuistaa joitakin hetkiä ja pitää ne mielessä. On kuitenkin mielenkiintoisempaa ja jännittävämpää lähestyä koko maisemaa uudesta näkökulmasta. Yrittää tuoda ja luoda oma näkemys kuvaan. Vaikka valaistusolosuhteet eivät enää olisikaan suotuisat, voidaan luoda epätavallisempi asetelma. Tykkään löytää uusia ja jännittäviä paikkoja, mutta myös vanhoilla poluilla voi olla epätavallisia näkymiä.
Suo, meri, metsät
Polkuni ovat enimmäkseen soilla tai rannikkoalueilla. Aamulla sumuisessa suomaisemassa, illalla hiekkarannalla kauniissa auringonlaskussa. Tältä se ihanteellisesti näyttäisi. Myös metsät alkuvoimineen tarjoavat miellyttävän mahdollisuuden valokuvaukseen. Suosikkivuodenaikani on hetki, jolloin syksy kurottautuu talveen, eli värikäs luonto kohtaa huurteisen valkoiset aamut. Pidän myös kovasti talviolosuhteista, joissa on paljon lunta ja valkoisia maisemia. Syksyn tuulinen ja myrskyävä meri tarjoaa aina runsaasti valokuvausmahdollisuuksia. Tätä listaa voisi jatkaa pitkäänkin, sillä lähes joka hetki yritän löytää mielenkiintoisia kontrasteja ja yhdistää ne kuvissani.
Luontokuvaus on ehdottomasti hyvä tapa yhdistää aktiivinen elämäntapa ja kauniit näkymät. Kun tietää, että jokainen valon hetki on ainutlaatuinen, kameran kantaminen antaa mahdollisuuden vangita joitakin näistä hetkistä. Luonnon tarkkailu kehittää taitojasi huomata pieniä yksityiskohtia - pilvien liikkeistä, tuulen suunnista, sääkarttojen tuntemisesta, maiseman piirteistä ja monista muista asioista, jotka voit ottaa huomioon ja yhdistää kuviin.
Andrei Reinol
Andrei on valokuvaaja, jolla on intohimo luontovalokuvaukseen. Hän vangitsee maagiset hetket, jotka ilmestyvät aikoina, jolloin suurin osa meistä nukkuu, paikoissa, joissa suurin osa meistä ei koskaan käy. Hänen valokuviaan julkaistaan National Geographic -lehdessä, ja hän on saanut useita palkintoja ja tunnustuksia, kutenGDT, Asferico, Sony WPO, sekä paikallisia luontokuvauspalkintoja.
Kuvat ja teksti
focusnordic.fi/inspiraatio/valokuvaus/taydellisen-valon-vangitseminen/