Sony A7 Mark IV - Rakkaudesta Roomaan
Olen Matteo Bruno, elokuvantekijä ja Sonyn lähettiläs Italiasta, Roomasta. Ollessani 8-vuotias huomasin, että katselin maailmaa mieluiten kameran läpi. Olen visuaalinen tarinankertoja, ja minusta on mahtavaa vangita katsojan huomio videoissani rajauksen ja valaistuksen avulla. Lapsena leikin paljon legoilla. Tiedäthän, millaista on valita täydellinen palikka luomaansa rakennelmaan? Minulla on sama tunne, kun valitsen täydellistä kokoonpanoa videoitani varten.
Mitkä olivat ensivaikutelmasi Alpha 7 IV:stä?
Se että pääsin ensimmäisten elokuvantekijöiden joukossa testaamaan uutta kameraa, on aivan hervotonta: minulle se oli kuin olisin päässyt käymään joulupukin pajalla kuukausi ennen joulua. Monet elokuvantekijät ympäri maailmaa ovat odottaneet tällaista kamera ja innostuvat siitä.
Pidellessäni sitä kädessäni ensivaikutelmani oli, että se tuntuu luotettavalta: sen suunnitelleiden ja kehittäneiden insinöörien työn voi tuntea. Tunne on sama kuin ostaessani uudet lenkkarit, jotka sopivat täydellisesti jalkaan. Kun Sonyn käyttäjänä kokeilin tätä kameraa, se tuntui heti ensi hetkestä lähtien kotoisalta.
Pidän siitä, miltä Alpha 7 IV tuntuu ja kuinka se toimii. Se tuo mieleeni Alpha 7S III:n, jossa on sivusta joka suuntaan kääntyvä näyttö. Minulle kameran kiinnostavimmat ominaisuudet ovat kuitenkin sisäpuolella: 4K 60P ja 10-bittinen 4:2:2. Minuun tekivät vaikutuksen myös videokuvaajille suunnatut innovatiiviset ominaisuudet, kuten Focus Map -toiminto ja kuvakulman vaihtelun (”breathing”) kompensointi tarkennettaessa. Runkoa, 4K-laatua ja uusia ominaisuuksia voidaan hyödyntää ilman lisävarusteita, mistä syystä Alpha 7 IV on täydellinen kamera nuorille videosisällön tuottajille.
Miten nämä ominaisuudet vaikuttavat sinun tyylilajisi sisällöntuottamiseen?
Aiemmin ainoa tapa tallentaa sisältöä Alpha 7 III:lla jälkituotantoa varten tarpeeksi joustavissa muodoissa oli käyttää ulkoista tallenninta. Tarvittiin myös olkateline, suuri akku ja johtoja. Alpha 7 IV:llä voi nyt kuvata sisäisesti 10-bittisessä 4:2:2-muodossa, mikä on mahtava päivitys kuvanlaadun suhteen. Sillä voidaan myös kuvata ilman ulkoista tallenninta. Minusta uusi 33 megapikselin kenno on täydellinen niille, jotka ottavat valo- ja videokuvaa. Samassa rungossa on tehokas työkalu, joka selviää monenlaisista tehtävistä valokuvauksessa ja elokuvan teossa. Automaattitarkennus on vaikuttava, erityisesti vaikeissa valaistusolosuhteissa, ja sen ansiosta kohteen seuraaminen on paljon helpompaa. Kirsikkana kakun päällä on pieni ominaisuus, Focus Map -toiminto, jonka avulla on paljon helpompi valvoa kriittistä tarkennuskohtaa niin manuaalisella kuin automaattitarkennuksella.
Alpha 7 IV pyrkii määrittelemään uudelleen valokuvausharrastajien ja videosisällön tuottajien odotukset. Onko tässä tavoitteessa mielestäsi onnistuttu?
Minulta kysytään usein, millä kameralla pitäisi aloittaa elokuvantekijänä. Se on aina hankala kysymys. Alpha 7 III oli lähes täydellinen, ja sitä olen yleensä suositellut. Uusi Alpha 7 IV on kuitenkin vielä parempi, lähestulkoon minikokoinen Alpha 1. Ammattilaistöissäni pääkamerani on FX3, mutta Alpha 7 IV on jatkossa B-kamerani ja pääkamerani B-roll-töissä. Kun on täydellinen työkalu ja täysi luotto sen kykyihin, teknisestä puolesta ei tarvitse enää huolehtia. Sitä on vapaa tekemään tarvitsemansa ja kamera seuraa. Se on ensimmäinen askel kohti vapaata luomista, ja mielestäni Alpha 7 IV onnistuu siinä täydellisesti.
Objektiivit ja lisävarusteet ovat toinen tärkeä tekijä videosisällön luomisessa. Mitä Sonyn objektiiveja ja lisävarusteita käytit testatessasi ja miksi?
Testasin Alpha 7 IV:ää suosikkiobjektiiveillani FE 24-105mm f/4 G OSS, FE 20mm f/1.8 G ja FE 16-35mm f/2.8 GM. Tämän uuden kameran vaikuttavimpia toimintoja on kuvakulman vaihtelun (”hengittämisen”) kompensointi tarkennettaessa. Tämä on valtava parannus erityisesti FE 16-35mm f/2.8 GM -objektiivin osalta, sillä se kärsii tästä ilmiöstä. Kuvaan mielelläni nopeilla objektiiveilla omantyylisissä videoissani, jotta voin hallita valoa. Normaali laitekokoonpanoni on kehikko, olkateline, ulkoinen näyttö ja lisäakku. Kehikkoon voin kiinnittää erilaisia lisävarusteita, jolloin saan muutettua kokoonpanoa nopeasti. Tässä testissä päätin käyttää Alpha 7 IV:ää ilman muita ulkoisia lisävarusteita kuin harmaasuotimia. Halusin palata tilanteeseen, jossa olin aloittanut kuvaamisen, ja asettua nuorten luovien sisällöntuottajien saappaisiin. Testaaminen oli hauskaa, ja turvauduin vahvasti sisäänrakennettuun kuvanvakautukseen (IBIS), joka toimi hienosti.
Minkä neuvon antaisit aloitteleville valokuvaajille tai sisällöntuottajille, jotka ihailevat sinua ja töitäsi?
Kun opettelee soittamaan jotain soitinta, opettelee ensin cover-versioita kuuluisista kappaleista. Neuvoni uraansa aloitteleville videosisällön tuottajille on tehdä cover-versioita hienoista videoista. Jos pidät jonkun elokuvakohtauksen valaistuksesta, koeta jäljitellä sen tyyliä omilla valoillasi. Kun olet omaksunut tunnettuja tyylejä, mielesi alkaa luoda omia uusia ideoita ja alat kuvata omalla persoonallisella tyylilläsi. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta elokuvantekijänä pidän omana tehtävänäni tallentaa tarinoita, jollaisia itse haluaisin katsojana nähdä. Tutki hienojen elokuvantekijöiden töitä ja koeta jäljitellä heidän tyyliään. Huomaat, että sinulle alkaa muodostua omia ideoita ja alat kertoa tarinoita omalla tavallasi.
Loppumietteesi tai viimeiset vinkkisi lukijoillemme?
Jälkityöstäessäni Alpha 7 IV:llä ottamaani kuvamateriaalia huomasin, että sen kuvanlaatu oli yhtä hieno kuin Alpha 7S III:ssa. Kuvasin kohtaukset hyvissä valaistusolosuhteissa ja alkuperäisellä ISO-arvolla, mutta siltikin se on uskomatonta! Tekniikka kehittyy niin nopeasti. Olen hämmästynyt, että Alpha 7 IV:n kaltainen kamera, joka on useampien sisällöntuottajien saatavilla, voi kuitenkin tuottaa tällaista kuvanlaatua.
Kuva ja teksti:
https://www.sony.fi/alphauniverse/stories/alpha-7-iv-a-love-for-rome