Vinkkejä brändikuvaukseen
Valokuvat ovat brändeille yksi tärkeimmistä visuaalisen tarinankerronnan välineistä. Brändivalokuvat ovat kokoelma kuvia, joilla voidaan kertoa vahvempaa ja yhtenäisempää tarinaa siitä, mikä tekee yrityksestä erityisen. Nämä valokuvat käsittävät kaikki yrityksen viestintään käytettävät valokuvat, kuten esimerkiksi henkilökuvat, tuotevalokuvat, nettisivujen valokuvat, mainokset ja sosiaalisen median julkaisut. Brändivalokuvat auttavat yritystä asemoitumaan asiantuntijana alallaan sekä luomaan syvempää tunnetason yhteyttä asiakkaisiin.
Kauniit ja uniikit valokuvat lisäävät brändin houkuttelevuutta ja luotettavuutta, sekä auttavat herättämään asiakkaiden huomion. Toimiva visuaalinen viestintä on tärkeä tapa vaikuttaa asiakkaisiin oli se sitten liikkeen kaunis sommittelu tai upeat valokuvat sosiaalisessa mediassa.
Valokuvilla voimme parhaimmillaan viestiä sekunneissa, mistä yrityksessä on kyse. Onnistuneet brändivalokuvat voivat viedä koko liiketoiminnan uudelle tasolle. Laadukkaat valokuvat vaikuttavat ratkaisevasti esimerkiksi siihen, kuinka pitkäksi aikaa käyttäjät jäävät vierailemaan yrityksen nettisivuilla.
Yhdessä fonttien, logojen ja graafisten elementtien kanssa valokuvat luovat yrityksen visuaalisen ilmeen. Brändivalokuvien suunnittelussa otetaankin huomioon yrityksen brändivärit ja brändin tyyli.
Brändivalokuvien luominen aloitetaan konseptoinnilla. Tässä voidaan lähteä liikkeelle yrityksen arvoista. Lisäksi mietitään, mitä halutaan, että yleisö ajattelee ja tuntee, kun he näkevät kuvat. Kuvauksia suunnitellessa on mietittävä, mihin kohderyhmään halutaan, että valokuvat vetoavat. Tässä voidaan luoda mielikuva yrityksen unelma-asiakkaasta ja miettiä, millainen kuvasto puhuttelisi häntä eniten. Onko kuvasto värikästä ja hauskaa vai tunnelmallista ja herkkää? Onko tyyli vakava, luova, luottamusta herättävä, leikkisä tai jokin näiden yhdistelmistä?
Myös kuvattavia aiheita on hyvä valikoida huolellisesti. Valokuvat ihmisistä viestivät inhimillisyyttä ja helposti lähestyttävyyttä. Luonnonmaisemat luovat taasen eeppistä tunnelmaa.
Rakenna inspiroivista esimerkkikuvista mood board, jota voit käyttää hahmottaaksesi, miten erilaiset kuvatyylit ja aiheet sopivat yhteen. Käy mood board huolellisesti läpi ja poista kaikki kuvat, jotka eivät ole täysin linjassa halutun brändiviestin kanssa. Asetu yleisön asemaan, jolloin on helpompi rajata pois sellaiset aiheet, joista saatat itse pitää, mutta, jotka eivät täysin puhuttele kohderyhmää.
Kun mietitään, minkälaisia brändivalokuvia tietty yritys tarvitsee, on tärkeää huomioida kaikki tarvittavat valokuvien käyttökohteet. Tarvitaanko esimerkiksi henkilökuvia yrityksen työntekijöistä, tuotekuvia, kuvia työskentelystä toimistossa tai tunnelmakuvia.
Tiettyjä kuvaustaustoja ja materiaaleja voidaan valita vahvistamaan bränditarinaa. Esimerkiksi marmori ja kulta luovat materiaaleina erilaisen tunnelman kuin pellava ja puu. Yhtenäinen värimäärittely ja tietyn tyyppinen valaistus ovat myös tärkeä tunnistettava tekijä brändin valokuvissa.
Tuotekuvauksessa voi hyödyntää tarinallisuutta tekemällä kauniita stailauksia. Tuotekuvien ei siis tarvitse välttämättä olla tasaisesti valaistuja valkotaustaisia syvättyjä kuvia, vaan ne voivat myös viestiä koko brändin tunnelmaa.
Hyvä brändikuvaaja saa taltioitua ihmiset ja tilanteet laadukkaan, mutta luonnollisen näköisinä, mikä parantaa brändin uskottavuutta. Laatu korostuu brändivalokuvissa, koska valokuvien laatu heijastelee brändin laatua. Hyvä kuvauskalusto on siis tärkeässä roolissa.
Parhaimmillaan brändivalokuvat ovat tyyliltään niin tunnistettavia, että brändin tunnistaa sekunnin murto-osassa selatessa sosiaalista mediaa, jo ennen kuin ehtii edes lukea julkaisun käyttäjänimen.
Brändin visuaalisen viestinnän suunnittelu ja toteutus valokuvien avulla voi olla todella luovaa ja palkitsevaa!
Kuvat ja teksti: Emma Ivane