Drumbeat ja Sony ECM-B10
”Projekteissani apuna on yleensä ääniteknikkoja", paljastaa eteläafrikkalainen elokuvantekijä Jacques Crafford. "Olen kuitenkin aina halunnut toteuttaa projektin, jossa voin äänittää itse äänet ja testata rajojani. Olen odottanut oikeaa tilaisuutta... kunnes nyt!"
Jacques toteutti haaveensa Drumbeat-lyhytelokuvassaan. Elokuvassa seurataan lahjakkaan Jason Moserin näyttelemää rumpalia, joka yrittää pakkomielteisesti löytää kaupungin kaduilla kuuluvan rytmin lähteen.
"Olemme puhuneet projektin toteuttamisesta ystäväni Jasonin kanssa jo pitkään. Sony ECM-B10 -mikrofonin lanseerauksen myötä ajattelin, että meidän on vangittava rumpujen ääni, etenkin jos voisimme äänittää sen vilkkaassa kaupungissa. Konseptini alku muodostui tästä hetkestä."
Jokainen videolla kuuluva ääni on äänitetty Sony ECM-B10 -mikrofonilla, joka on liitetty Sony A7S III -kameraan, jolla Jacques kuvasi elokuvansa. Mikrofonissa on neljä eri mikrofonikapselia, joilla äänen äänityssuuntaa voidaan muuttaa. Jacques vaihtoi äänitettävän äänen mukaan mikrofonin Super-directional-, Unidirectional- ja Omnidirectional-tilojen välillä.
"Joskus olisin kuvitellut käyttäväni vain Super-Directional-tilaa, mutta minun täytyi käyttää vain Omni-Directional-tilaa, sillä se kuulosti realistisemmalta ja vangitsi helposti ympäristön äänet. Mielestäni juuri nämä pienet taustaäänet parantavat elokuvan realistisuutta. Jos halusin eristää jonkin tietyn äänen, vaihdoin vain Super-Directional-tilaan."
Jason naputtelee auton ohjauspyörää yhdessä elokuvan kohtauksessa, jossa naputtelu on hallitseva ääni. "Äänitimme tämän äänen valmiiksi Alpha 7S III:lla ja asetimme ECM-B10-mikrofonin aivan sormien viereen, jotta ääni olisi rikkaampi. Pyysin Jasonia sitten jatkamaan naputtelua samassa tahdissa, jotta pystyin kuvaamaan laajempia otoksia. Hän pysyi vaikuttavan hyvin samassa tahdissa ja rytmissä."
Myöhemmin kohtauksessa Jason ei huomaa, kun liikennevalot vaihtuvat punaisesta vihreäksi, joten takana oleva auto soittaa torvea. "Tämä oli todellinen tilanne", Jacques selittää. "Asetin mikrofonin Omni-directional-tilaan, jotta kuulisimme auton torven. Kuvasimme kohtauksen itse asiassa uudelleen noin viisi kertaa. Jason ei lähtenyt ajamaan, kun valo vaihtui vihreäksi, ja me vain odotimme, että takana oleva auto soittaisi torvea."
Kohtaus huipentuu eeppiseen katolla kuvattuun rumpusooloon. Kuten voit kuvitella, Etelä-Afrikan hallinnollinen pääkaupunki Pretoria ei ole ihanteellinen paikka äänittää rumpusooloa katolla. Jacques pystyi kuitenkin kuvaamaan rumpusoolon ja minimoimaan kaupungin äänet käyttämällä ECM-B10:n Uni-Directional-tilaa.
Rumpusoolon pää-ääniraita kuvattiin katsomalla alaspäin rumpujen yläpuolelta. "Edestäpäin rumpuja kuvattaessa ääni ei kuulosta samalta, sillä rumpujen ääni kulkeutuu ylöspäin", Jacques kommentoi. "Rumpalilla oli korvassaan klikkiraita, jotta rytmi pysyisi täydellisesti tahdissa. Äänitimme eri kulmista, ja kaikki sopi vaivattomasti yhteen."
Mikrofonissa on myös kohinanvaimennussuodatin. Jacques halusi kuitenkin säilyttää elokuvassa osan kaupungin äänistä, joten hän eristi haluttuja ääniä enemmänkin erilaisten mikrofonikuvioiden avulla. "Käyttäisin varmaankin kohinanvaimennusta, jos haluaisin kuulla jonkun puhuvan kameralle, mutta huomasin, että mikrofonin Low-Cut-suodattimen käyttäminen auttoi vähentämään kaupungin matalaa taustakohinaa."
Jacques ei jälkikäsittele ääniä jälkituotannossa, mikä kertoo paljon äänitetyn äänen laadusta. "Jälkikäsittelimme ääntä ainoastaan nostamalla tasoja ja laskemalla toisten osien äänenvoimakkuutta", hän kertoo.
ECM-B10-mikrofonin ehkä merkittävin myyntivaltti on sen plug-and-play-ominaisuudet. Se voidaan liu’uttaa kaikista Sonyn kameroista löytyvään MI-sovittimeen, ja mikrofoni saa virtaa kamerasta.
"Tämä on todella kätevä ominaisuus", Jacques sanoo. "Se on pieni, eikä paristoista tai kaapeleista tarvitse huolehtia. Lisäksi mikrofonissa on kaikki tarvittava, joten kameran valikkoon ei edes tarvitse mennä, mikä on tehokasta ja erittäin kätevää."
Jacques on käyttänyt mikrofonia ensimmäisen kuvauksen jälkeen useissa muissa kuvauksissa, ja nyt hän säilyttää sitä pysyvästi kameralaukussaan. "Otan sen mukaani jokaiseen kuvaukseen, koska sen avulla voin saada uskomattomia tuloksia pienellä vaivalla. Se on ehdoton hankinta kaikille, jotka tekevät run-and-gun- tai soolokuvauksia."
Kuvat ja teksti: Sony / Jacques Crafford
https://www.sony.fi/alphauniverse/stories/drumbeat-with-the-sony-ecm-b10