Battle of Speed - Sony FX30
Minun nimeni on Zilver Schmitz, ja olen nuori elokuvaaja/valokuvaaja Alankomaista. Käytän yleensä Sony FX3 -kameraa, mutta minua kiehtoi pienempi Sony FX30 ja halusin nähdä, miten se suoriutuu. Ideanani oli tuottaa jotakin toiminnantäyteistä, joten ajattelin, että miksen asettaisi autoa ja urheilijaa tavallaan taistelemaan keskenään.
Harrastin ennen trampoliinivoimistelua korkealla tasolla, joten minulla on edelleen paljon kontakteja tällä alalla. Pyysin Siebeä, joka on todella hyvä free run -juoksija, auttamaan minua tämän videon kanssa. Nijmegenissä sijaitseva Papierfabriek on yksi suosikkipaikoistani kauniin luonnonvalon ansiosta.
Olen niin tottunut FX3-kameraan, että FX30 tuntui heti tutulta.
Tutustuin pikaisesti saatavilla oleviin asetuksiin – 4K 120P, S-Log3, älyttömän hyvä kuvanvakautus
– ja olin erittäin vaikuttunut.
Suurin haaste mielestäni oli käytettävissämme ollut aika. Yleensä haluan käyttää aikaa paikkaan tutustumiseen, teen muutamia koekuvauksia ja alan sitten kuvata. Kyseisenä päivänä meillä ei kuitenkaan ollut juurikaan ylimääräistä aikaa, joten jouduin improvisoimaan melko paljon. Sony FX30:lla oli todella kätevää vaihtaa käsivarakuvaamisesta kuvaamiseen gimbaalilla.
Automaattitarkennus toimi erityisen hyvin, erityisesti gimbaalilla kuvattaessa. Useimmiten työskentelen pienissä tiimeissä tai yksin, joten minulla ei ole esimerkiksi skarppaajaa. On uskomatonta, että voin luottaa automaattitarkennukseen ja keskittyä pelkästään siihen, että saa oikean kehystyksen.
Kevyt ja kompakti rakenne sopii minulle täydellisesti. Matkustan paljon, joten on hyvä, että kamera sopii helposti reppuuni eikä paina liikaa. Kuten jo aiemmin mainitsin, käsivarakuvauksesta on todella helppo vaihtaa gimbaalikokoonpanoon. Laite tuntuu huippulaatuiselta aivan kuten kaikki muutkin Sonyn kamerat. Uskoisin, että kehikoton rakenne on todella kiva erityisesti sisällöntuottajille. Lisävarusteet voi asentaa suoraan runkoon, mistä voi olla toisinaan paljon apua.
Kuvasin pääasiassa Sony E 16-55mm f/2.8 G -objektiivilla, joka on superterävä, erittäin monipuolinen ja kauniisti tasapainossa kameran kanssa.
Onko sinulla neuvoja nuorille elokuvaajille?
Tärkein neuvoni on, että antakaa mennä ja tehkää jotakin. Minä en ole käynyt elokuvauskoulua tai vastaavaa, joten olen oppinut kaiken tekemällä. Tehkää videoita, joista saatte energiaa silkasta tekemisen ilosta, ja lopulta saatte sellaisia projekteja kuin haluattekin. Se, että voi vangita hetkiä ja antaa niihin kaikkensa, on kiehtonut minua lapsesta asti. Kerron myös mielelläni tarinoita, jotka koskettavat ihmisiä. Suurin kohteliaisuus minulle on, kun joku sanoo töideni herättäneen hänessä tunteita.
Tuntuuko sinusta, että kuvaamisen myös editointi on lähes yhtä suuri osa työtäsi?
Kyllä, mielestäni editointi on todellakin yhtä tärkeää kuin kuvaaminen, sillä silloin kuvamateriaali todella herää henkiin. Editointiprosessi voi tehdä kuvamateriaalista helmen tai täyttä kuraa. Myös äänisuunnittelu ja väriluokittelu ovat minulle todella tärkeitä. Hoidan projekteissani mielelläni tämän kaiken alusta loppuun, jotta voin pitää lopullisen tuotteen hallinnassani.
Kuvat ja teksti: Sony / Zilver Schmitz
sony.fi/alphauniverse/stories/battle-of-speed