Hyvän asiakaskokemuksen tuottaminen valokuvaajana
Hyvä asiakaskokemus on avainasemassa valokuvaajan työssä. Vaikka valokuvaus onkin taiteellista työtä, liittyy siihen myös paljon asiakaspalvelua. Kun koko palveluprosessi viedään huolellisesti läpi, varmistetaan asiakkaan huippulaatuinen kokemus ja myös projektin sujuvuus kuvaajan kannalta.
Hyvä kommunikointi asiakkaan kanssa on asiakassuhteen rakentamisen perusta. Kommunikaatio asiakkaan kanssa lähtee liikkeelle jo valokuvaajan nettisivuista tai sosiaalisen median kanavista. Varmista siis, että nettisivusi kuvaavat selkeästi palveluitasi ja sosiaalisen median kanavistasi ymmärtää heti, mistä työssäsi on kyse.
Kun yhteydenottoja mahdollisilta asiakkailta tulee, vastaa niihin riittävän nopeasti, esimerkiksi vuorokauden sisällä arkipäivinä. Jos jostain syystä et pysty vastaamaan nopeasti, aseta sähköpostiin automaattivastaus, jossa kerrot, millä aikataululla pystyt vastaamaan.
Kuuntele asiakkaan tarpeita tarkkaan ja kysy kaikki tarvittavat asiat etukäteen, jotta saat mahdollisimman hyvän käsityksen siitä, mitkä asiakkaan odotukset ovat. Paras lopputulos niin valokuvien kuin palvelukokemuksen osalta on se, että asiakkaan odotukset jopa ylittyvät. Näin varmistat sen, että asiakas tilaa sinulta jatkossakin ja saattaa suositella työtäsi eteenpäin.
Selvitä ennen kuvausprosessin aloittamista, että onko mahdollisia brändillisiä tai taiteellisia linjauksia, joita tulee noudattaa sekä se, miten kuvia on tarkoitus käyttää.
Kun tapaat asiakkaan, anna hänen ensin rauhassa kertoa, mitä hän haluaa ja kysy vasta sitten tarkentavia kysymyksiä. Kuuntelemalla asiakasta tarkkaan, pystyt parhaiten antamaan hänelle juuri sellaista palvelua, mitä hän haluaa. Kun asiakkaan tarpeet ovat tiedossa, voit tältä pohjalta ehdottaa myös täydentäviä ideoita projektiin.
Tarvittaessa anna asiakkaalle myös ohjeita valokuvien onnistumisen varmistamiseksi. Voit esimerkiksi neuvoa heitä asu-, tila- ja materiaalivalinnoissa.
Kommunikoi asiakkaalle selkeästi se, mitä kuvaus tulee sisältämään. Kokoa nämä tiedot asiakkaalle myös kirjallisesti, jotta molemmilla osapuolilla on selkeä ymmärrys projektin sisällöstä.
Kerro myös, jos jokin asiakkaan toive ei ole toteutettavissa käytännössä tai budjetin sisällä. Voit mahdollisesti tarjota asiakkaalle toista tapaa toteutukseen, jos tällainen tilanne ilmenee.
Tee selkeät kirjalliset sopimukset valokuvien käyttöoikeuksista. Käytössäsi oleva sopimuspohja on hyvä olla lakimiehen laatima tai tarkastama. Hyvä sopimus suojaa molempia osapuolia ja estää mahdollisten epäselvyyksien syntymisen myöhemmin.
Tarvittaessa projektista riippuen voit lähettää kuvia asiakkaalle nähtäväksi jo kuvausprosessin aikana, jotta asiakkaalla pysyy ymmärrys siitä, miten projekti etenee ja hän pystyy tarvittaessa kommentoimaan työtä kuvausten aikana.
Jos kuvausprojektissa ilmenee mitään ongelmia, pahoittele ja korjaa mahdolliset virheet heti. Riskienhallinta etukäteen on paras tapa varmistaa, että projekti etenee ongelmitta. Tee etukäteen tarkat listat kaikista tarvittavista materiaaleista ja hanki ne hyvissä ajoin. Tee huolelliset sopimukset ja tarkat aikataulut esimerkiksi mallien kanssa. Perehdy huolellisesti muiden projektissa mahdollisesti mukana olevien tahojen, esimerkiksi maskeeraajien, kampaajien ja stailistien tyyliin ja toimintatapoihin, jotta yhteistyö sujuu saumattomasti.
Pidä kuvauksissa mukava ja innostava ilmapiiri, jotta kuvausprojektista tulee kaikille mieluisa kokemus.
Toimita valokuvat ajallaan ja mieluiten hieman etuajassa. Suunnittele ja valmistaudu kuvauksiin aina riittävän ajoissa, jotta deadline ei pääse liiaksi lähestymään työn ollessa vielä kesken. Varaa riittävästä aikaa kuvankäsittelylle.
Kiitä asiakkaita aina vielä erikseen projektin jälkeen. Tilanteesta riippuen voit antaa jotakin pientä extraa esimerkiksi ylimääräisen printtikortin valokuvasta tai muistaa asiakasta merkkipäivänä.
Kuvat ja teksti: Emma Ivane