Ruokakuvaus liiketoimintana
Ruokakuvaus on liiketoimintana yhä suositumpaa. Monet ruokakuvauksen harrastajatkin ovat löytäneet alasta itselleen sivutyön tai jopa kokopäiväisen uran.
Ruokakuvaus on noussut suureen suosioon erityisesti sosiaalisen median kanavien, kuten Instagramin ja Pinterestin myötä. Ruokaan liittyviä kuvia julkaistaan näillä alustoilla valtavia määriä ja ruokakuvien taso on noussut huimasti sosiaalisessa mediassa viime vuosien aikana.
Ruokakuvat ovat tärkeä osa ruoka-alan yritysten markkinointistrategiaa. Esimerkiksi ravintolat, ruokamediat, elintarvikealan yritykset, ruokakaupat ja sosiaalisen median vaikuttajat tarvitsevat hyviä ruokakuvia markkinoinnissaan.
Ruokakuvausliiketoiminnan edellytys on korkeatasoinen osaaminen ruokakuvaajana. Ruokakuvauksessa korostuu erityisesti taito stailata ruokakuvia niin, että ne näyttävät tunnelmallisisilta, harmonisilta ja houkuttelevilta. Lisäksi tarvitaan teknistä osaamista ja hyvä kalusto riittävän laadukkaiden valokuvien tuottamiseen. Osaaminen ruokakuvaajana harjaantuu aktiivisen kuvaamisen myötä, mutta kouluttautuminen nopeuttaa prosessia. Samalla kun taitosi harjaantuvat, voit luoda omaa tyyliäsi, joka erottaa sinut kilpailijoista.
Löytääksesi asiakkaita, sinun tulee markkinoida liiketoimintaasi. Luo verkkosivu, josta asiakkaat löytävät portfoliosi. Kun saat ensimmäisiä asiakkaita, kerää heiltä suosituksia nettisivuillesi. Käytä markkinointiin myös sosiaalisen median kanavia, joihin voit koota portfoliosi tekemällä julkaisuja valokuvistasi.
Ruokakuvien hinnoittelu vaihtelee projektista riippuen ja muuttuu taitotasosi ja portfoliosi kehittyessä. Tästä syystä usein projektikohtainen hinnoittelu on parempi vaihtoehto kuin tuntihinnoittelu. Seuraa hinnoittelussa alan hintatasoa. Muista huomioida hinnoittelussasi koko kuvausprosessin kokonaisuus, esimerkiksi raaka-aineet, rekvisiitta, studiovuokra, stailaus ja kuvien editointi.
Myydessäsi ruokakuvia, myyt käytännössä valokuvien käyttöoikeuksia. Eli jos asiakas haluaa käyttää valokuvaa moneen eri käyttötarkoitukseen, tulee nämä käyttöoikeudet hinnoitella erikseen. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi, jos asiakas on tilannut valokuvia Instagram -tililleen, mutta haluaakin käyttää yhtä valokuvista myös lehtimainoksessa. Tee aina huolelliset sopimukset käyttöoikeuksista, jolloin toimintatavat ovat selviä molemmille osapuolille.
Ruokakuvausalalla on tärkeää erottautua kilpailijoista. Voit tarjota esimerkiksi laajempia palveluja, kuten ruokakuvauksen yhdistämistä sosiaalisen median markkinointiin. Voit esimerkiksi luoda asiakkaalle reseptejä ja myydä ne pakettina valokuvien kanssa. Yksi ruokakuvauksen ansaintamalli on myös reseptien kehittäminen sosiaaliseen mediaan omalla tililläsi, jolloin voit saada kaupallisia yhteistöitä ruoka-alan yritysten kanssa. Vahvaa sosiaalisessa mediassa luotua henkilöbrändiä voi hyödyntää alalla monella tapaa.
Luo suhteita muihin ruoka-alan ammattilaisiin kuten ravintoloihin, ruokabloggaajiin ja ruokalehtiin. Seuraa alan trendejä ja päivitä osaamistasi jatkuvasti, jotta valokuvasi pysyvät kilpailukykyisinä markkinoilla. Pidä luovuutta yllä ja hae inspiraatiota erilaisista kuvauskohteista, tyyleistä ja raaka-aineista.
Kuuntele tarkkaan asiakkaan tarpeita ja varmista, että olet ymmärtänyt syvällisesti heidän tavoitteensa valokuville. Tarjoa asiakkaillesi parasta mahdollista palvelua. Näin luot hyvää mainetta työllesi alalla ja saat asiakkaat tilaamaan palveluitasi yhä uudelleen.
Ruokakuvausliiketoiminnan voi myös kansainvälistää suhteellisen helposti sosiaalisen median avulla. Kansainväliset ruokalehdet saattavat joskus bongata upeita ruokakuvia Instagramista, joten valokuvasi voidaan parhaimmillaan ostaa vaikkapa lehden kanteen!
Lähde rohkeasti kulkemaan kohti unelmiesi uraa ruokakuvaajana!
Kuvat ja teksti: Emma Ivane