Kevyesti reissussa
Matkavalokuvat ovat parhain ikkuna toiseen maailmaan. Tämän mahdollistamiseksi valokuvaajan on uppouduttava kohdekulttuuriin koko olemuksellaan saadakseen parhaat kuvat.
Matkakuvauksen ja elokuvanteon asiantuntija Pauline Simonille kevyt Sony A7C Mark II on luotettava kumppani hänen maailmanympärimatkoillaan. Paulinen viimeisin kuvausmatka Thaimaahan tarjosi hänelle täydellisen tilaisuuden tutustua kohdekulttuuriin ja uppoutua siihen. Hän kertoo matkastaan Mae Wangin alueelle: ”Kävelin alueen läpi, jotta näin paikan joka kulmasta sekä sain tuntuman maisemasta ja ihmisistä ennen kuin aloin ottaa kuvia. Suuntasin pois tiheästä viidakosta ja kuljin riisipeltojen halki kohti kylää. Lopulta löysin miehen, joka valmisti kalaa tulella. Keskustelin hänen kanssaan hetken ennen kuin kuvasin hänen muotokuvansa.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/125s @ f/2.8, ISO 800
”Rakastan tätä kuvaa”, Pauline jatkaa, ”koska mielestäni se kuvastaa erittäin hyvin Thaimaata ja sen värejä ja energiaa sekä sitä, miten siellä toivotetaan kaikki tervetulleiksi. Samoin oli riisipellolla työskennelleen naisen tapauksessa. Katselin ihmisten työskentelyä, ja tämä nainen sanoi: ”Tule tänne meitä auttamaan!” Me ymmärsimme heti toisiamme, ja hänen kuvaamisestaan kehkeytyikin erityisen iloinen hetki.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/50s @ f/2.8, ISO 250
Paulinen lähestymistapa valokuvaustyöhön on ihmiskeskeinen. Vaikka hän kuvaa sekä maisemia että muotokuvia, on hänen mielestään muotokuvissa enemmän syvyyttä. ”Mielestäni matkakuvaajan tärkein tehtävä on kertoa tarina. Ihmiset haluavat tarinan, joka kertoo heille jotain uutta maailmasta, ja tällaisiin tarinoihin liittyy aina toisia ihmisiä.”
Tilanneyhteyden tärkeys tulee esiin Paulinen kuvien sommittelussa, sillä kuvien rajaus on melko leveä polttoväleillä 35–50 mm, jotta kohteiden ympäristö näkyisi. Näin ihmisten toiminta ja persoonallisuus tulevat paremmin esiin. ”Mitään ei ole ennalta valmisteltu”, hän selittää, ”ja jokainen yksityiskohta on luonnollinen. Ikuistan mielelläni hetkiä, jolloin ihmiset ovat perehtyneet töihinsä. Minulle kohteen on oltava aito ja todenmukainen, tai muutoin kuvaus ei onnistu suunnitelmien mukaisesti.”
”Pidän kameraa aina kädessäni, jotta voin työskennellä tällä tavalla”, hän selittää. ”Näin kaikille on selvää, että olen valokuvaaja. Hymyilen kuitenkin ihmisille aina ennen kuvan ottamista ja yritän jutella heille. Vasta silloin, kun koen heidän tuntevan olonsa mukavaksi, kysyn, sopiiko heille kuvan ottaminen. Näytän kuvaamilleni henkilöille aina jälkikäteen ottamani kuvat ja keskustelumme jatkuu sen pohjalta. Kuvaus tapahtuu tällöin aina yhteistyössä ja luonnollisesti.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/2000s @ f/2.8, ISO 500
Paulinen valitsema kamera ja objektiivi auttavat tämän tavoitteen saavuttamisessa. ”Tämän projektin parissa käytin A7C Mark II -kameraa ja FE 24-70mm f/2.8 GM II -objektiivia, koska ne ovat täydellinen yhdistelmä matkakuvaukseen niin valokuvien kuin videoiden ottamisen kannalta. Otin ainoastaan tämän kameran ja objektiivin mukaani. Kamera oli kuitenkin ominaisuuksiltaan niin monipuolinen, että dronea ja mikrofonia lukuun ottamatta en tarvinnut mitään muuta.”
”Älkää suinkaan käsittäkö väärin”, hän tarkentaa, ”rakastan muita Sony-objektiivejani, kuten FE 50mm f/1.2 GM -objektiivia, mutta matkustaessani haluan vain uppoutua paikkaan enkä juurikaan ajatella varusteitani. FE 24-70mm GM II pystyy tekemään kaiken tarvittavan aina muotokuvista maisemakuviin, ja f/2.8-aukko on riittävä, jotta saan matalan syväterävyysalueen niin, että kohde erottuu taustasta tai jotta voin kuvata hämärässä.”
Pienen kokonsa ja nopean suorituskykynsä ansiosta A7C Mark II on kamera, joka ei hidasta Paulinen tahtia. ”Se on niin kevyt”, hän selittää, ”mikä on todella tärkeää”, koska näillä matkoilla on patikoitava paljon. Olen liikkeellä koko päivän luoden tulkintoja maailmasta kameran avulla, joten tarvitsen paljon energiaa, mutta se, mikä teki minuun erityisen vaikutuksen, oli A7C Mark II -kameran akunkesto. Otan aina vara-akkuja mukaan matkoille – itse asiassa minulla oli niitä tällä matkalla mukana kuusi, koska tein myös videotöitä – mutta minulla kului vain yksi akku päivässä, mikä oli suuri yllätys.”
”Kamera toimi myös loistavasti Thaimaassa kuvaamani videon tapauksessa”, hän jatkaa. Päävideokamerani on Sony FX3, mutta vaikka A7C Mark II onkin pieni ja kevyt, sillä voi kuvata 4k-videoita 10 bitin laadussa, mikä on juuri sitä, mitä tarvitsen värimäärittelyä varten. Kukaan ei halua palata 8-bittiseen videoon nähtyään lisälaadun tuomat edut.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/250s @ f/2.8, ISO 640
”Mitä tulee itse valokuviin, 33 megapikselin tunnistin tuottaa upeita yksityiskohtia”, Pauline mainitsee, ”ja Sonyn Eye AF -toiminto on tietenkin uskomaton oman kuvaustyylini kannalta. En halua kohdata ongelmia tarkennuksessa tai joutua kuvaamaan uudelleen, sillä se rikkoisi yhteyden tapaamiini ihmisiin. A7C Mark II kuitenkin tarkentaa kasvoihin sekunnin murto-osassa ja pitää ne täydellisesti tarkennettuina.”
Pauline täsmentää, että hänen tehtävänsä on loppujen lopuksi etsiä ja dokumentoida kokemuksia, ja A7C Mark II on kamera, joka ei estä häntä tässä. ”Tunnen aina piristyväni matkustaessani”, hän toteaa, ”ja se johtuu siitä, että poistun omalta mukavuusalueeltani ja haluan koetella rajojani. Kaikkea sitä ei voi tehdä kotona. Aina kun sukellan näihin kokemuksiin, opin jotain uutta, kasvan henkisesti ja minusta tulee uusi ihminen. Se jos mikä on kiehtovaa!”
Kuvat ja teksti: Sony / Pauline Simon
sony.fi/alphauniverse/stories/travelling-light