Walden - Sony FX3 -lyhytelokuva
Dennis Schmelz on ammattimainen elokuvantekijä Saksan Erfurtista. Työssään hänellä on tilaisuus käydä jännittävissä paikoissa, tavata kiinnostavia ihmisiä ja löytää ainutlaatuisia tarinoita. Hän näkee paljon vaivaa luodakseen autenttisia, inspiroivia ja visuaalisesti häikäiseviä elokuvia. "Teokseni eivät ole minulle pelkkää työtä, vaan ne ovat intohimoni ja nautin uuden projektin jokaisesta osuudesta. Aina löytyy kerrottava tarina ja tuore näkökulma.”
Walden
Koska FX3 kuuluu Sonyn Cinema Line -kamerasarjaan, halusin tehdä elokuvamaisen lyhytelokuvan näyttääkseni, mihin näin pieni kamera pystyy. Tutkin elokuvassa nopean digitaalisen maailman ja luonnon hiljaisuuden ja voiman välistä kontrastia, ja siinä on myös valoisampia hetkiä. Olin alun perin suunnitellut kuvaamani sen Alpeilla ja löytänyt jo sopivia kuvaspaikkojakin, mutta koronarajoitusten takia se ei ollutkaan mahdollista. Lopulta päädyin kuvaamaan Saksan Thüringenissä, ja se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi.
Ensivaikutelmat Sonyn FX3:lla kuvaamisesta
Minuun teki heti aluksi vaikutuksen kameran tyyli ja rakenne – se on erittäin lujatekoinen ja hyvin muotoiltu. Säätimet ja kiinnityskohdat lisälaitteille, kuten näytöille ja lähettimille, on suunniteltu ajatuksella ja mahdollistavat nopean ja tehokkaan työnkulun. Tuulettimen jäähdytysjärjestelmän ansiosta minun ei tarvinnut murehtia kameran ylikuumenemista, ja S-Cinetone on hieno lisä. Vaikka käytinkin sitä paljon, pidän oikeastaan enemmän S-Log3-kuvaprofiilista, jolla kamerasta saa laajimman dynaamisen alueen erityisesti suurikontrastisiin kohtauksiin. Yläkahvan ja kahden ylimääräisen XLR-liitännät ansiosta – työnkulku muistuttaa XLR-K3M-sarjan käyttöä, mitä arvostan kovasti – tuntui heti luontevalta ohjata äänentoistoa kuvauksen yhteydessä. Kaiken tämän lisäksi sillä voidaan kuvata helpommin matalammasta kuvakulmasta.
Kuvailme ja kuvauksessa käytetyt objektiivit
Kuvasimme paljon kiinteän polttovälin objektiiveilla saadaksemme elokuvallisemman ilmeen ja matalamman syväterävyyden. Minulla oli ollut onni päästä testaamaan uutta 35mm f/1.4 GM -objektiivia aiemmassa projektissa ja pidin erityisesti tästä objektiivista tässä kuvauksessa. Käytimme myös FE 50mm f/1.4 ZA -objektiivia, jolla saa hienon tasaisen bokeh-sumennuksen, ja FE 24mm f/1.4 GM -objektiivia laajakulmaotoksiin mökissä. Kuvatessamme muotokuvaotoksia kauempaa tarvitsin pidemmän polttovälin objektiivia erottamaan kohteen taustasta, joten käytin 85mm f/1.4 GM- ja FE 135mm f/1.8 GM -objektiiveja nopeampiin ja tarkempiin siirtymiin automaattitarkennuksella.
Joustavuuden vuoksi käytimme lähinnä autokuvauksissa myös zoom-objektiiveja FE 16-35mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM ja FE 70-200mm f/2.8 GM OSS. Ja lopuksi eläimiä kuvatessamme tarvitsin pidemmän kantomatkan, joten käytimme FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS- ja FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS -objektiiveja. Sony tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia luovuuteen polttovälin valinnassa ja kaikki Sonyn objektiivit toimivat hienosti heidän kameroissaan.
Vinkkejä Sonyn FX3:lla kuvaamiseen ja loppumietteet
Nautin todella tilaisuudesta testata kameraa ennen virallista lanseerausta. Mielestäni FX3 todistaa, että elokuvamaisen laadun saavuttamiseen ei välttämättä tarvita suurta kalustoa. Tämän kamera teho ja pieni koko todistavat sen hienosti!
https://www.sony.fi/alphauniverse/stories/walden-a-sony-fx3-cinematic-short-film