Seuraavalle tasolle
"Töissäni näkyy aina vähintään aavistus liikettä", kertoo muoti- ja julkkiskuvaaja Frank Doorhof. "Niissä saattaa olla liikkeeseen viittaavia käden yksityiskohtia tai tietyn kaaren aikaan saava asento... Olen mieltynyt tällaisiin virtaaviin linjoihin. Saatan ihastua kuvaan, jossa malli heilauttaa hiuksiaan hieman."
Liike, olipa se pieni tai suuri, toimii kaikissa Frankin kuvissa näkyvänä energiana. Hän tietää, että katsojatkin huomaavat sen. Se miellyttää silmää, koska aivomme ovat kehittyneet huomaamaan liikkeet, voimakkaat värit ja kuviot.
© Frank Doorhof | Sony A7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 400
"Etsin aina tuollaista virtausta", hän kertoo. "Vaikka se ei ole merkittävä tai ilmeinen, dynaaminen kuva kiehtoo katsojia enemmän."
Frank täyttää kuvansa dynaamisella energialla kohteen liikkeen, lavasteiden ja fyysisten tehosteiden avulla. "Kun asiaa miettii, vaihtoehtoja on useita. Vesi, savu ja jauheet toimivat. Lisäksi käytän pitkiä pukuja ja huiveja yhdessä täydellä tai hiljaisella teholla pyörivän tuulikoneen kanssa... Liikettä saa aikaan monella tavalla. Vain luovuus asettaa rajat."
© Frank Doorhof | Sony A7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 400
Frankin mukaan liikkeen vaistonvarainen viehätysvoima näkyy vasta, kun on ryhdytty päättäväisiin toimenpiteisiin sen vangitsemiseksi juuri oikealla hetkellä. "Kun kuvataan liikettä, jokaisesta kuvasta tulee erilainen. Kahta samanlaista kuvaa ei yksinkertaisesti voi saada. Kun tuntee onnistuneensa, joskus harmittaa, että esimerkiksi kohteen ilme tai käden asento ei olekaan täysin oikea. Tietysti kaksi kuvaa voisi yhdistää, mutta haluan saada kuvat onnistumaan 99-prosenttisesti jo kamerassa. Juuri tämä haaste kannustaa kehittymään."
Sony A7R IV -kameran nopeus auttaa Frankia toimimaan päättäväisesti. Hän saa keskikoon kameroista tuttua laatua nopeudella, joka yhdistetään urheilukuvaukseen tarkoitettuihin kameroihin. "Studiomme salamavalot pysyvät α7R IV-kameran 10 fps:n vauhdin tasalla, mutta yksittäisten ruutujen kuvaaminen luottaen kameran välittömiin reaktioihin auttaa minua enemmän, hän kertoo. "Olen kokeillut molempia menetelmiä lukemattomia kertoja. Turvaudun mieluummin omaan ajoitukseeni. Juuri oikea hetki saattaa kestää vain muutaman mikrosekunnin, joten kameran reaktioajalla on suuri merkitys.”
© Frank Doorhof | Sony A7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/11, ISO 200
Frank käyttää lähes aina salamavaloa. Juuri se tekee liikekuvista veitsenteräviä erittäin lyhyiden suljinaikojen sijasta. "Tämä yllättää monet", hän kertoo. Studiossa tai stroboskooppivaloa käytettäessä juuri salamavalon kesto pysäyttää liikkeen. Kun kuvaan sisällä, asetan kameran arvoiksi f/16 ja 1/125 sekuntia sekä ISO 100. Tällöin kohde todennäköisesti näkyy mustana. Mutta kun käytetään salamavaloa ja samoja asetuksia (tietysti mittaamisen jälkeen), malli näkyy kuvassa salamavalon nopeuden esiin tuomana. Siksi saman lopputuloksen saisi aikaan käyttämällä 1 sekunnin suljinnopeutta."
Frankin hitaassa synkronoinnissa eli sulkimen hitauteen perustuvassa salamavalon käytössä suljinnopeuden hallinnalla on suuri merkitys. Tällöin liehuva liike ja terävä kohde yhdistyvät värien ja muotojen unenomaiseksi tai kaoottiseksi sekoitukseksi."Kokeilen joskus pidemmillä suljinnopeuksilla ja asetuksilla, joita käytettäessä vallitseva valo yhdistyy salamavaloon", hän kertoo. "Vaikka terävät kuvat miellyttävät minua enemmän, hidas suljin saattaa tuottaa erinomaisia tuloksia. Tällainen tyyli on erittäin persoonallinen. Tuloksesta tulee hauska varsinkin, jos lisätään zoomaustehosteita tai siirretään kameraa. Tällöin määrä pienenee, mutta ei saa antaa epäuskon vallata alaa. Kun osut, osut kunnolla!”
© Frank Doorhof | Sony A7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/16, ISO 100
Kun Frank kuvaa erittäin nopealla salamavalolla, hän yleensä tarkentaa A7R IV -kameransa valmiiksi keskipisteeseen ja ottaa yhden kuvan AF-tilassa. "Tämän jälkeen pyydän mallia hyppäämään. Kuvaan yleensä pienillä aukoilla, liike antaa hieman vapautta", hän kertoo.
Esimerkiksi ulkona kuvattaessa A7R IV -kameran katsetta seuraava automaattitarkennus ja ISO-suorituskyky nousevat keskeisiksi.
"Yksi Sony-järjestelmän parhaita puolia on se, että kun jatkuva tarkennus täytyy yhdistää salamavalon käyttämiseen, Sony α7R IV ja α9 näyttävät kyntensä. Ne tekevät siitä helppoa."
© Frank Doorhof | Sony A7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 200
Hänen työnsä tunnetaan liikkeen vangitsemisesta kaikissa muodoissaan hämmästyttävän terävänä tai kiehtovan sumeana. "Muotikuvaamisessa minulle ei koskaan ole ollut tärkeintä sievät kasvot vaan vaikutuksen tekeminen."
https://www.sony.fi/alphauniverse/stories/moving-to-the-next-level-frank-doorhof