Valoa ja varjoja: José Mercadon muotokuvausta
Me kaikki tiedämme, että valo on avainasemassa valokuvauksessa. Olipa kyseessä maisema-, dokumentti-, tai luontokuvaus, hyvä valo on avain hienoon kuvaan. Muotokuvauksessa valon hallinta on kuitenkin valokuvaajan käsissä.
Varjoissa piilottelua
Valokuvaaja José Mercadonille valaistuksen hallitseminen muotokuvauksessa ei ole ainoastaan kohteen valaisua, vaan myös varjoihin kätkemistä. Se on älykästä peliä valon ja varjon välillä, jotta pystyy kertomaan tarinan yhdellä kuvalla. ”Minä pidän todella paljon valosta, mutta totuus on se, että suosin enemmän varjoja. Haluan käyttää kuvissani neutraalia taustaa, jotta katsoja pystyy keskittämään huomionsa kuvan kohteeseen.”
Asetelma on ratkaiseva
"Valo on tärkeää, valo on 50% kuvasta, mutta toinen 50% on asetelma”, hän sanoo. ”Pidä mielessä, että valo tekee valokuvauksesta mahdollista ja sommittelulla järjestelet kaikki elementit valokuvan muodostamiseksi. Jos onnistumme hallitsemaan näitä kahta yhtä aikaa, voimme ilmaista itseämme paljon selkeämmin.”
Inspiraatiota päivittäisestä elämästä
On olemassa valtava valikoima erilaisia valonlähteitä, joista jokaisella on oma tapansa luoda varjoja. Voi siis olla haastavaa hahmottaa, mitä valoa käyttää ja kuinka ne tulisivat valaisemaan kohdetta.
Josélla on ainainen halu oppia ja kehittyä. Hän on opetellut, kuinka erilaiset valot valaisevat kohdetta ja millaisia varjoja ne muodostavat. Samaa menetelmää voimme kaikki käyttää, kun haluamme oppia ottamaan parempia muotokuvia.
“Harjoitukseen ei liity lainakaan kameroita”, Josè kertoo. ”Ideana on tarkkailla ihmisiä bussissa, kadulla, baarissa, tai missä vaan, kunhan he erottuvat valotuksen myötä. Ihmisiä katselemalla ja varjoja tarkkailemalla opit, mitkä valot heijastavat heihin, minkälainen valo on kyseessä ja minkälaista reittiä pitkin valo tulee. Tämä todella auttoi minua huomioimaan asioita tarkemmin ja se paransi huomattavasti valaistustaitojani valokuvauksessa.”
Prosessin suunnittelu
Valaistus, jota José tarkkailee päivittäin, auttaa häntä kehittelemään ideoita muotokuvia varten. Mikä näyttää hyvältä kuvaushetkessä, saattaa olla pitkäaikaisen suunnittelun tulos.
“Valokuvani ovat kattavan luomisprosessi tulos. Kehitän ideoitani ja teen piirustuksia lopullisen valokuvan ja valaisun suunnittelua varten.”
Tarvikkeet ovat kaikki kaikessa
Näin yksityiskohtaisen suunnitteluprosessin jälkeen, kun jäljellä on kuvan lopullinen toteutus, työ on jo lähes tehty. Sonyn Alpha-sarja on todella auttanut häntä viemään visiotaan eteenpäin ja luomaan sen lopulliseksi kuvaksi. Jokainen osa toteutuksesta on suunniteltu tarkalleen.
Studiossa työskentelyyn ja urheilukuvaukseen, Josè on valinnut käyttöönsä Sony α9-kameran, joka tarjoaa nopeaa automaattitarkennusta ja 20 kuvaa/s nopeutta. Sony α7R III ja sen 42.4. megapikselin sensoria hän käyttää, kun vaaditan parasta kuvanlaatua. ”Lopullisen toteutumisvaiheen aikana suurin työ on jo tehty ja tiedän, että voin aina luottaa kameraan saadakseni toteutettua kaikki suunnittelemani yksityiskohdat .”