Albert Dros - Värikkäiden maisemien vangitseminen
On paljon kaikenlaista tehtävää ennen, kuin voi edes astua ulos kotiovesta. Valokuvaaja Albert Dros jättää mahdollisimman vähän sattuman varaan ja aloittaa suunnitteluvaiheen etsimällä sopivia sijainteja etänä. ”Nykyään voit löytää melkein minkä tahansa sijainnin Instagramista tai Google-kuvista, joiden pitäisi antaa sinulle käsityksen alueesta ja siellä vallitsevasta valosta.”
Suunnittelu & Valmistelu
Maailmasta löytyy tietysti myös kohteita, joita ei ole kuvattu sosiaaliseen mediaan. Näissä tilanteissa Albert käyttää Google Earthia saadakseen yleiskuvan maastosta, poluista ja alueen saavutettavuudesta.
Luonnonvalo on myös Albertille erittäin tärkeä tekijä. Hänen mukaansa jokaisen maisemakuvaajan on tiedettävä, missä ja milloin aurinko ja kuu nousee ja laskee. Siksi hän suosittelee PhotoPills-sovelluksen käyttöä, jolla näkee miten kuu ja aurinko liikkuvat ja vaikuttavat valoon kohteessa.
Mene äärimmäisyyksiin
Perinteisesti 24mm:n polttoväli on hyvä lähtökohta maisemakuville, mutta jotta kuviin saadaan särmää, Albert käyttää mieluummin esimerkiksi 12mm ja 400mm polttovälejä. Sony A7R III:n rinnalla hän käyttää FE 12-24mm f/4 G - ja FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS G Master -objektiiveja. Kuvatessa 400 mm-objektiivilla vaaditaan hiukan luovuutta ja kykyä nähdä potentiaaliset kohteet etänä, kun taas 12 mm tuo kuvan etualan upeasti esille. ”Kun lähestyt maata 12mm polttovälillä, näet kaikki linjat ja yksityiskohdat, joita voidaan käyttää etualan kohteina. Etuala tulee 12 mm-objektiivilla niin suureksi, että tuntuu kuin kuva imaisisi sinut sisäänsä.”
Väri on ratkaisu
Albertin tausta on graafisessa suunnittelussa, joten ei ehkä ole yllättävää että värit ja kontrasti ovat erityisen tärkeitä hänen suunnitellessa kuvan sommittelua. Hän hakee erilaisia värejä, jotka täydentävät toisiaan, kuten esimerkiksi klassinen sinisen ja oranssin yhdistelmä. ”Sininen meri ja oranssi taivas toimii hyvin yhdessä. Voidaan käyttää myös pieniä kohteita etualalla jotka täydentävät taivaan väriä. Etsin usein pieniä objekteja, joita voin käyttää asettelussa taustavärin korostamiseksi, esimerkiksi pieniä kukkia tai kiviä.”
Valotus ja tarkennus
Saadakseen aikaan haluamansa valotuksen Albert luo tarvittaessa pystysuoran panoraaman, jossa hän voi yhdistää erilaisia valotuksia. Hän esimerkiksi saattaa haluta ylivalottaa ylärivin säilyttääkseen korostukset taivaalla, ja kirkkaampaa valotusta alempaan riviin, jotta hän saa mahdollisimman paljon etualan valotusta. Samoin yöllä kuvatut taivaan yläreuna ja maan alarivi saattavat valottua eri tavalla, jotta saadaan vangittua öinen taivas ja kaunis maisema täydessä loistossaan. Sitten hän yhdistää kuvat panoraamaksi Adobe Photoshopissa luodakseen kuvan jossa on valtava tonaalialue, erityisesti kun käytät Sony α7R III:n kaltaista kameraa.
Varmistaakseen että hän saa kaiken tarkennettua edestä taaksepäin, Albert käyttää usein tekniikkaa, jota kutsutaan nimellä Focus Stacking, eli "tarkennuksen pinoaminen". Tämä tarkoittaa useiden kuvien ottamista samasta kohteesta, käyttäen eri tarkennuspisteitä. Kun sinulla on kohde, joka on hyvin lähellä objektiivia, voi olla vaikeaa saada kaikki kuva-alalla olevat kohteet teräviksi, jopa pientä aukkoa käytettäessä. Jotta onnistut tässä, voit ottaa useampia kuvia ja tarkentaa eri pisteisiin. Sen jälkeen voit ”pinota” eri kuvat Adobe Photoshopin kaltaisessa ohjelmistossa.
Mitä tulee kuvan muokkaukseen Albert uskoo, että valokuvaajien ei tulisi pelätä kyseistä prosessia. ”Ihmiset sanovat usein, että valokuvissa on liikaa kuvankäsittelyä, tai että kuva voi vaikuttaa jopa epäaidolta. Kuitenkin muokatessani kuviani, haluan saada aikaan parhaan mahdollisen tuloksen.”