Onnenpotkuja vai tiedettä: Audun Rikardsenin valokuvien salaisuus
Norjan merellä kaamoksen aika on rankkaa, aurinko ei nouse ja lämpötila kohoaa vain +4°C. Tromsøn kaupunki sijaitsee 350km Napapiiriltä; vain harva uskaltautuu näin Pohjoiseen. Nämä eivät kuitenkaan estä Canon Ambassador Audun Rikardsenia hänen jahdatessaan ennennäkemättömiä valokuvia Pohjoisen luonnosta armottomissa olosuhteissa; viikkoja, jopa kuukausia lumen, loskan, rakeiden ja tuulen keskellä.
Audun on kotoisin pienestä Pohjois-Norjan Steigan-kalastajayhteisöstä. Hän asuu pienessä kylässä Tromsøn ulkopuolella, joka tunnetaan myös ”Arktisen alueen porttina.” Tausta valaanpyytäjäperheessä herätti arvostuksen ja kunnioituksen luontoa kohtaan. Yhdistämällä uteliaan luonteen ja palavan kiinnostuksen luontoa kohtaan hän luo maailmanlaajuista huomiota herättäviä valokuvia. Ennen kaikkea, Audun on Tromsøn yliopistolla työskentelevä tiedemies ja biologian professori. Tiede on myös hänen valokuvaustaan eteenpäin vievä voima. Valokuvauksen avulla hän voi jakaa löydöksiään muun maailman kanssa.
Canon EOS 6D Mark II + Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. © Audun Rikardsen
Osa hänen valokuviensa menestyksestä johtuu Rikardsenin syventyneestä ymmärryksestä eläinten käyttäytymisestä ja tiedemiehelle avautuvista mahdollisuuksista, osa taas vaatii sisua: Audun nauttii tehdessään mahdottomasta mahdollista. ”Ei ole kyse onnesta,” hän toteaa merkittävimmistä valokuvistaan. Voisi sanoa, että kyltymätön jano upeita valokuvia kohtaan juontuu hänen jatkuvasta tyytymättömyydestään. Jättämällä kameransa vuoristoon kuukausiksi kerrallaan vangitakseen kotkia lepopaikallaan, upottamalla sen jäisiin vesiin kuvatakseen ilakoivia valaita, hän saa aikaan kiehtovia otoksia, jotka myös opettavat katsojille uutta.
”Oletko koskaan ajatellut, miltä tuntuisi olla kala ja katsoa ylös saalistajaan?” Audun kysyy. Tällainen ajattelutapa on johtanut Rikardsenin kaikkein huomiota herättävimpiin kuviin. Hän usein huomaa, että ihmissilmälle mahdottomat perspektiivit on mahdollista ikuistaa huolellisesti asetellulla kamerakalustolla.
Nyt hän kertoo Arktisella alueella työskentelyn haasteista, suosikkityövälineistä ja salaisuuksistaan kuvaustilanteiden takana.
Audun haluaa kuvissaan esittää maailman kohteidensa näkökulmasta - tässä kotka kalan näkökulmasta. Canon EOS-1D X Mark II + Canon EF 8-15mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen
Miten valokuvaus hyödyttää tiedemiestä?
”Olen huomannut, että esittäessäni tieteellisiä tuloksia kuvien kautta, ne saavat aikaan suuremman vaikutuksen. Monesti käytän kameraani myös tieteellisenä työvälineenä. Kuvaan esimerkiksi valaiden pyrstöjä, jotka toimivat ikään kuin sormenjälkinä. Tämän jälkeen voimme verrata kuvia muualla maailmalla oleviin tietokantoihin ja näin kartoittaa valaiden vaellusta eri alueiden välillä.”
Entä miten tiede hyödyttää valokuvaajaa?
”Tiedemiehenä keskityn tavoitteeseeni. Suunnittelen ja pyrin saamaan aikaan tuloksia, tähän tähtään myös valokuvauksessani. Tieteessä on oltava olemassa hyvä idea, jotta sille saa rahoitusta. Valokuvauksessa on myös oltava idea, jotta voi tuoda esille jotain erilaista. Ja jos sinulla on idea projektia varten, sen toteutus kannattaa suunnitella kuten tiedemies.”
”Ihmiset usein sanovat ’Audun, olet niin onnekas.’ No, en ole.”
"Jos olet intohimoinen, jos suunnittelet työsi ja haluat todella saavuttaa tavoitteesi, onni lopulta tulee luoksesi. Voit suunnitella oman onnesi.”
Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM. © Audun Rikardsen
Eläimiä omassa elinympäristössään, ainutlaatuisista kuvakulmista
”Tavoitteeni on näyttää hetkiä luonnossa, joita harvoin näkee. Monesti kuulee, että valokuvauksesta on tullut kovin luonnotonta, koska voit ikuistaa asioita joita et normaalisti näkisikään. Haluan näyttää nimenomaan eläimiä sellaisena, kuin ne sillä hetkellä ovat. Haluan valokuvieni esittävän myös eläimen luontaisen elinympäristön. Haluan luoda tunnelman, joka saa katsojan uppoamaan mukaan tilanteeseen, kuin istuisi itse eläimen vieressä.”
”Mitä valokuvaukseen tulee, mielestäni kuvan itsessään tulee olla yksi ainoa otos, ilman säätöjä tai lisäyksiä – haluan kuvan olevan täysin luonnollinen. Suunnittelen kuvani kuten tiedemies. Saan usein idean ja kirjoitan sen ylös, alan suunnitella miten saisin kyseisen kuvan toteutettua. En koskaan anna periksi. Ja jos joskus epäonnistun, yritän uudelleen – epäonnistumiset motivoivat minua entisestään. Se onnistumisen hetki, jonka eteen olen tehnyt töitä viikkoja, joskus jopa vuosia, ajaa minua eteenpäin. Niin valokuvaajana, kuin tiedemiehenäkin.”
Olosuhteiden vaikutus kameravalintaan
”Tärkein ominaisuus työvälineissäni on, että niitä voi käyttää heikossa valaistuksessa ja ankarissa olosuhteissa. Tämä tarkoittaa, että tarvitsen käyttööni kameran, jossa on hyvä dynaaminen alue ja joka kestää korkeita ISO-arvoja ilman liiallista kohinaa. Käytän tällä hetkellä Canon EOS 5D Mark IV- Canon EOS 6D Mark II- ja Canon EOS-1D X Mark II –kameroita.”
”Monet kuvaajat käyttävät isoja tele-objektiiveja eläimiä kuvatessaan. Niin minäkin – useimmiten käytän Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM- ja Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM –objektiiveja. Mutta pidän myös täysin erilaisesta lähestymistavasta."
"Laajakulmaisella objektiivilla saat kuvaan mukaan myös eläimen elinympäristöä, joka tuo kuvaan lisää tarinallista kerrontaa. Se myös kertoo enemmän eläimestä itsestään.”
”Tälläisissä tilanteissa sinun on tunnettava ja tarkkailtava eläimen käyttäytymistä – jahtaamalla vain pelästytät ne pois. Käyttäytymällä itse tietyllä tavalla ja antamalla eläimelle aikaa, ne tottuvat sinuun. Lopulta jossain vaiheessa ne kiinnostuvat ja tulevat luoksesi. Silloin saat aikaan mielenkiintoisia kuvia.”
”Valokuvaan äärirajoilla, olosuhteet ovat varsin rankkoja. Kamera on meriveden, sateen ja pakkasen armoilla, ja joskus saatan myös pudottaa sen. Asioita tapahtuu niin nopeasti, että minun tulee voida pudottaa kamerani napatakseni toinen kamera nopeasti käyttööni ja minun on voitava luottaa siihen, että kalustoni kestää tämän.”
Tässä kuvassa kiteytyy vain yksi osa-alue rankoista olosuhteista, joihin Audun kamerakalustonsa laittaa. Canon EOS-1D X Mark II + Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS II USM. © Audun Rikardsen
”Piilokojuni sijaitsee kallion kielekkeellä meren rannalla, kamerani on selvittävä näistä olosuhteista ja toimittava kojulta lähdettyänikin. Laitoin kotkapiilolleni kameran Canon EF 16-35mm f/2.8 L III USM kuvaamaan yön ajaksi. Normaalisti suojaan objektiivini suojasuotimella, mutta huomasin että suotimen ja linssin väliin oli vuotanut vettä. Päätin ottaa riskin ja jättää kameran objektiiveineen ulos ilman suojasuodinta. Yön aikana satoi todella rankasti; kuulosti siltä kuin joku olisi käyttänyt taloni kattoa rumpuna, joten olin hieman huolissani kamerastani. Aamulla menin tarkistamaan kamerani ja se oli täydellisessä kunnossa. Tästä syystä pidän Canonin L-sarjan objektiiveista – ne ovat niin lujatekoisia.”
Miksi tämä luotettavuus on niin tärkeää?
”Joskus etsit tiettyä tilannetta, suunnittelet sitä kauan ja lopulta on toteuttamisen aika. Tiedät, että nyt on se hetki ja nyt se vihdoin tapahtuu. Ja lopulta kamerasi ei toimikaan. Sitä on vaikeampi hyväksyä, kuin että kaikki olisi toiminut täydellisesti ja itse mokasit. Joskus uutta tilaisuutta ei tule koskaan! Siksi käytän kameroita joiden tiedän selviävän näistä olosuhteista. Luotettavuus ja kestävyys ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia."
Piilokojun hyödyntäminen
”Koska olen sekä täyspäiväinen tiedemies, että valokuvaaja, haasteekseni muodostuu aika. Jos haluan valokuvata, minun on pystyttävä yhdistämään se tieteeseen ja kiinnostuksen kohteisiini. Olen rakentanut ylös vuorille piilokojun, joka sijaitsee noin 2 km päässä kodistani. Kun tyttäremme on mennyt nukkumaan, patikoin kojulle asettamaan kamerat ja sensorit valmiiksi, jolloin kamera kuvaa puolestani.”
”Koju toimii myös eräänlaisena toimistoja, jossa voin keskittyä sekä tieteeseen, että valokuvaukseen. Siellä ollessani voin keskittyä täysin työhöni ilman häiritseviä puheluita. Jos kotka sattuu saapumaan paikalle, voin myös kuvata sieltä käsin. 3 vuoden odotuksen jälkeen kotkat vihdoin saapuivat paikalle ja nyt se näyttää lopulta toimivan oikein hyvin.”
Valaan ja kalastusaluksen kohtaaminen
”Kasvoin rannikkoyhteisössä lähellä luontoa ja muistan yhä kun sain vanhemmiltani ensimmäisen sukellusmaskini. Veden yläpuolella voin kuulla lintujen, ihmisten ja autojen äänet. Veden alla kaikki oli toisin. Kuulin liikkuvat kivet, pieniä ääniä ja lopulta vallitsi täysi hiljaisuus.”
”Näitä kahta maailmaa erottavat millimetrit ovat aina kiinnostaneet minua. Linnut sukeltavat alas pyydystämään kaloja ja valaat nousevat pintaan hengittämään. Näiden olentojen elämät yhdistyvät tässä pintavedessä.”
Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 11-24mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen
”Rakensin alun perin oman sukelluskotelon tätä kuvaa varten. Minulla oli päässäni idea. Tein jopa piirroksen, joka näyttää lähes samalta kuin lopullinen kuva. Olin tarkkaillut näiden miekkavalaiden kiinnostusta kalastusaluksiin – kaiken näkee tapahtuvan pinnan yläpuolelta ja sukeltamalla sen voi todistaa myös veden alta. Halusin ottaa kuvan, joka kertoo tarinan molemmista näkökulmista, mutta markkinoilla ei ollut laitteistoa, joka pystyisi tähän heikossa valaistuksessa. Siitä sain idean rakentaa jotakin. Koin hurjan adrenaliiniryöpyn kun hetki vihdoin koitti ja sain tämän kuvan ikuistettua.”
”Kun saan idean jonkin rakentamiseen, pyydän yleensä ystäviäni apuun – insinöörejä useimmiten. Minulla on muutamia hyviä ystäviä Tromsøn yliopistossa, jotka auttavat minua vapaa-ajallaan, rakentavat koteloita ja luovat kameran kauko-ohjaamiseen tarvittavaa elektronikkaa, ulkoisia virtalähteitä ja muuta vastaavaa. On ollut minulle erittäin olennaista, että minulla on ystäviä, joilla on tälläistä erikoisosaamista.”
Onko mielestäsi tärkeämpää keskittyä lajiin vai sijaintiin?
”Yritän keskittyä paikalliseen ympäristööni. En matkusta paljon ja suurin osa valokuvistani on otettu muutaman kilometrin säteellä. Se on monien ulottuvissa oleva mahdollisuus, vaikka asuisit keskellä Lontoota tai Saharaa."
"Aina löytyy jotain, joka on juuri sinun ympäristöllesi ominaista. Jos keskityt siihen, sinulla on mahdollisuus olla paikalla juuri oikeaan aikaan ja ottaa kuvia jotka erottuvat massasta.”
”Mitä enemmän suunnittelet valokuviasi, sitä vähemmän kuvia otat ja sitä parempia ne ovat. Hyvällä suunnittelulla, lähes puolet kuvista ovat hyviä. Jos kuvaaminen on spontaanimpaa, voit ottaa tuhansia kuvia ja niistä ehkä yksi erottuu joukosta, jos olet onnekas."
Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?
”Pakko myöntää, että valokuvauksen yhdistäminen tiedemiehen työhöni on vaikeaa, ja samalla pitäisi olla myös isä ja perheenjäsen. Aika on haasteeni ja sen jakamisessa yritän koko ajan tulla paremmaksi. Tulevaisuudessa haluaisin jatkaa valokuvaustani, mutta minun täytyy myös olla isä. Etsin koko ajan parempia tapoja yhdistää nämä kaksi. Toivottavasti tyttäreni innostuu myös valokuvauksesta. Se auttaisi paljon!”
Kirjoitus on alunperin julkaistu englanniksi Canonin Ambassador-blogissa.