Pinnalla
Canon Ambassador Audun Rikardsenin erikoisosaamista on luoda upeita kuvia, joissa yhdistyy näkymä sekä meren pinnalta, että sen alapuolelta. ”Ihmiset mieltävät minut vedenalaiskuvaajaksi, mutta itse pidän itseäni veden pinnan kuvaajana. Minua kiehtoo nuo muutamat millimetrit, jotka erottavat näitä kahta täysin erilaista maailmaa,” Audun kertoo.
Näiden uskaliaiden kuvien ikuistamista varten Audun on rakentanut kameralleen oman vedenalaiskotelon, joka optimoi kameran kyvyn tarkentaa vähäisessä valossa niin pinnan ylä-, kuin alapuolellakin. Hän kuitenkin mainitsee, että myös kauppojen hyllyiltä saatavien koteloiden avulla vastaavat kuvat onnistuvat päivän valossa.
”Mitä laajempi objektiivi, sen parempi,” hän sanoo. ”Käytän usein Fisheye-objektiivia, sillä mitä vähemmän vettä kameran ja kuvattavan kohteesi väliin jää, sen terävämpi ja selkeämpi kuvastasi tulee.” Objektiivin polttoväli myös määrää myös kotelon etuosan aukon muodon.
Asetukset teräviin vedenalaiskuviin
”Käytän usein pientä aukkoa, yleensä f/13 tai pienempää. Useimmiten säädän tarkennuksen kohteeseeni veden alla, otan kuvan ja tarkistan kaiken olevan yhä terävää veden yläpuolella. Aloitan aukosta f/11 ja asteittain pienennän sitä, kunnes kaikki kuvassa on terävää.”
Canon EOS-1D X + Canon EF 11-24mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen
Mahdollisuus yhteen Rikardsenin suosikki kuviin tuli vastaan vuonna 2014, kun hän odottamatta ystävystyi mursun kanssa. Nuori 2.5 metrinen, noin 500 kiloa painava uros ilmestyi Tromsøn rannalle, lähelle Audunin kotia Norjassa. Useimmat mursut siirtyvät tältä paikalta eteenpäin parin päivän jälkeen, mutta tämä pysyi rannalla 3 kuukautta. Tänä aikana Audun leiriintyi rannalle usean päivän ajaks, ja mursu vähitellen totuttautui hänen läsnäoloonsa.
”Se tarkkaili minua päivien ajan ja tiesi, etten ole vaarallinen.”
”Lopulta se tuli lähemmäs, kävi makuulle viereeni ja kosketti kättäni viiksillään. Tuolloin meistä tuli ystäviä. Se oli hyvin leikkisä ja nimesin sen Buddyksi. Valokuvaajana, tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus. Halusin dokumentoida tätä eläintä niin paljon kun oli mahdollista ja erityisesti halusin ottaa kuvan siitä veden pinnan tuntumassa.”
Buddy-mursun valokuvaaminen
Buddy oleskeli rannalla alkukesästä, siihen aikaan vuodesta, kun Tromsøssa aurinko ei laske. Eräänä yönä Audun näki mursun menevän mereen ja päätti seurata sitä veneellään. Hän halusi kuvata Buddyn veden alla, keskiyön auringon yhä näkyvän vedenpinnan yläpuolella. Audun oli varustautunut Canon EOS 5D Mark III –järjestelmäkameralla ja Canon EF 8-15mm f/4L USM –objektiivilla, sekä sukelluskotelolla.
Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 8-15mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen
Ottaakseen tämän kuvan Buddy-mursusta, Audun pysyi veneessään ja laski tankoon kiinnitetyn kameransa veden alle. Kuvia ottaessaan hän luotti kokemukseen ja valistuneeseen arvaukseen kohdistaessaan kameraa kun Buddy ui sen ympärillä.
”Halusin tehdä kaiken niin yksinkertaisesti kuin mahdollista, sillä mitä enemmän elektroniikkaa yhtälöön lisätään, sitä enemmän asioita voi mennä pieleen,” hän sanoo. ”Valmistelin kameran, valitsin asetukset ja yritin pitää sen mahdollisimman lähellä veden pintaa varmistaakseni, että puolet kuva-alasta olisi veden alapuolella ja puolet veden pinnan yläpuolella. Otin paljon kuvia Buddysta ja tässä kuvassa se puhaltelee kuplia, jotka todella tuovat kuvaan mielenkiintoa."
"Luodaksesi vaikuttavan kuvan, on sekä veden pinnan alla, että päällä oltava jotain mielenkiintoista, jotta nämä kaksi maailmaa yhdistyvät.”
Canon EOS-1D X + Canon EF 11-24mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen
Valottaminen veden ylä- ja alapuolella
Isoimpia haasteita tällaisessa kuvauksessa on oikean valotuksen valitseminen. Audun on käyttänyt paljon erilaisia luovia tekniikoita tälläisten kuvia luomisessa, mm. tuplavalotuksia – yksi veden yläpuolelle ja toinen alapuolelle – sekä käyttäen salamaa vedenalaisen maailman valaisuun. Tässä kuvassa hän päätti olla käyttämättä salamaa, sillä hän halusi auringon valaisevan mursun luonnollisesti. Oikean valotuksen saavuttaminen oli kuitenkin vaikeaa, koska aurinko oli mukana kuvassa ja matalalla horisontissa.
”Tarvitaan täydellinen valotus,” Audun kertoo ja selittää, että pimeämpien olosuhteiden mukaan valottaminen ylivalottaisi taivaan, kun taas alivalottamalla liikaa yksityiskohtia katoaisi kuvan varjoihin. ”Yleensä ylivalotan kuviani hieman normaalia enemmän, mutta en kuitenkaan niin paljon, että taivaan yksityiskohdat palaisivat puhki.” Kuva otettiin asetuksilla 1/200sek. f/13, ISO1000. Audunin mukaan 5D Mark III:n tarjoama dynaaminen alue oli olennainen kuvan onnistumisen kannalta, sillä se mahdollisti varjojen avaamisen jälkikäsittelyssä. ”Alkuperäisessä RAW-tiedostossa kaikki vedenalla ollut oli varsin tummaa.”
Kuva Buddysta ei ole vain yksi Audunin itsensä suosikki-kuvista, se myös tuli ensimmäiselle sijalle Vedenalaiset maailmat-kategoriassa vuoden 2015 Asferico International Nature Photography-kilpailussa. ”Minulle tämä on rentouttava kuva, kirkas taivas, keskikesän aurinko ja valo heijastuu mursun puhaltamista kuplista,” Audun listaa. ”Myös mursu itse näyttää rauhalliselta. Olin onnekas, että sain auringon juuri pinnan tuntumaan.”
Canon EOS-1D X + Canon EF 8-15mm f/4 L USM. © Audun Rikardsen
”Tälläisissä tilanteissa ei tulisi koskaan lopettaa kuvaamista, edes vaikka ajattelisit jo saaneen täydellisen kuvan. Säädä asetuksia, muuta aukkoa, vaihda asentoasi, mikäli huomaat että jotain voisi tehdä paremmin.
"Älä lopeta, ennen kuin ei ole enää mahdollista jatkaa.”
Kirjoitus on alunperin julkaistu englanniksi Canonin Ambassador-blogissa.
Tututstu alkuperäiseen kirjoitukseen ››