5 vinkkiä, kuinka ottaa parempia kuvia lemmikistäsi
Harri Tarvainen on ulkoilma- ja toimintakuvaukseen erikoistunut ammattikuvaaja. Hän sai ensimmäisen Canoninsa, EOS300-filmikameran, jo lukiossa ja kehitti ottamansa valokuvat omassa pimiössään. Vuosien varrella Harri on kuvannut kaikkea aina lumilautailusta kaupallisiin kuviin, mutta oli hänen koiransa Kaffen vilpittömän onnen kuvaamisen ansiota, että kuvaamisen ilo syttyi uudelleen myös vapaa-ajalla.
"Kaffen kanssa ei koskaan tunnu siltä, että valokuvaaminen ja ulkona vietetty aika menisivät hukkaan. Kaffen kuvaamisessa on aina tiettyä kepeyttä, vaikka kuvista ei tulisikaan juuri sellaisia kuin olen etukäteen suunnitellut. Olen vahvasti sitä mieltä, että valokuvien tehtävä on välittää tunteita - ja ennen kaikkea kertoa tarinoita. Kuvien ei tarvitse olla perinteisessä mielessä täydellisiä välittääkseen oikeanlaisia tunteita. Toisinaan virheinä pidetyt asiat, kuten vääristynyt horisontti tai ylivalottuneet alueet, voivat olla hyvä asia, sillä ne tuovat kuviin odottamatonta kauneutta. Epätäydellisyys on täynnä tunteita – ne on vain osattava nähdä.”
Harrille on tärkeää rohkaista kaikkien intoa kuvaamiseen. Hän uskoo, että alan ammattilaisten vinkeillä ja Canonin monipuolisilla välineillä kuka tahansa voi ottaa uskomattoman hienoja kuvia.
Kaffe ja Harri ovat Instagramissa nimimerkeillä @kaffegram & @harritarvainen.
Tässä Harrin TOP 5 -vinkkiä lemmikkieläimen kuvaamiseen
1. MUOTOKUVAT
Parhaat muotokuvat otetaan yleensä silmien tasolta, mutta joskus voit välittää erilaisia tunteita valitsemalla hieman toisenlaisen, kiinnostavan kuvakulman.
Tämä kuva otettiin eräällä vaelluksellamme Canon EF 24-70 mm f/2.8 L USM II objektiivilla ja Canon EOS 5D MK III kameralla. Kuvaaja aikoi juuri nauttia kupillisen kahvia ja vähän suklaata – mutta vasta, kun kaverillekin olisi makupaloja tarjolla! Tämä perspektiivi saa Kaffen intensiivisen tuijotuksen vaikuttamaan vieläkin vaativammalta. Jos olisin ottanut kuvan alempaa, kuvauskohde olisi näyttänyt isolta ja voimakkaalta – aika lailla siis tämän kuvan vastakohdalta.
Jos et saa kohdettasi erottumaan taustasta käyttämällä suurta aukkoa ja pidempää zoomia, voi olla hyvä idea säilyttää kuvan värimaailma rauhallisena. Keskity silmiin ja rajaa kuva tiiviisti. Parhaat muotokuvat eivät vain näytä hyviltä, vaan ilmentävät myös kuvattavan persoonallisuutta. Ota paljon kuvia ja valitse ne, jotka kuvaavat lemmikkiäsi parhaiten.
2. SILUETIT JA AURINGONLASKUT
Minulta kysytään usein, minkälaiset säädöt luonnossa kuvaamiseen kannattaa valita. Totuus on, että jos kuvakulmani tai rajaukseni ei ole kiinteä, jotkin automaattiset toiminnot soveltuvat parhaiten. Tärkein asetus on kuitenkin aika, jonka säädät herätyskelloosi varhaisen aamun valon ikuistamiseksi!
Jopa tutuimmat paikat, joissa kävelet päivittäin, voivat näyttää yllättävän uusilta ja toimia mahtavina puitteina valokuville, jos niissä käy eri vuorokauden aikoina valon ollessa erilainen.
Hyviä siluettikuvia saat asettamalla mallin sivuttain. Taustan pitäisi olla mahdollisimman rauhallinen. Yritä asettaa lemmikkisi jonkin esineen päälle ja ottaa kuva alaviistosta saadaksesi taivas taustalle. Heijastus veden tai jään pinnasta tekee kuvasta vielä kiinnostavamman.
Automaattivalotus saattaa yrittää korjata siluetissa olevia varjoja ylivalottamalla kuvan, jolloin menetät kaikki kauniit taivaan värit. Tämä on helppo korjata alivalottamalla kuvaa muutaman valotusaskeleen verran.
3. NOPEA TOIMINTA
Silmänräpäyksessä ohikiitävien hetkien tallentaminen on yksi valokuvauksen kiehtovimpia ja samalla haastavimpia puolia.
Matala perspektiivi, nopea suljinaika ja kuvan kohdistaminen etukäteen mahdollistivat tämän kuvan nappaamisen. Otin laajimman 14 mm:n objektiivini, koska se on mahtava työkalu sisätilakuviin, laajojen ja avarien maisemien ja tämän kaltaisen liikkeen kuvaamiseen sekä kuviin, joissa olen itse toiminnan keskipisteessä. Laajakulma saa Kaffen loikan näyttämään korkeammalta kuin se oikeasti onkaan. Hyppy tapahtui noin metrin päässä kamerastani, mutta kameran asettaminen maahan sai Kaffen näyttämään siltä, kuin se hyppäisi auringon yli!
Liikkeen pysäyttämiseksi käytin todella nopeaa suljinaikaa, 1/3200 s Tv-asetuksella. Toiminta todella lähellä kameraa saa liikkuvan kohteen näyttämään entistä nopeammalta. Jos en pysty hallitsemaan valoa täydellisesti, kuvaan P-, Av- tai Tv-tilassa ja korjaan valotusta yli- tai alivalottamalla kuvan.
4. VALOA PIMEYTEEN
Aurinko oli laskemassa, ja kuuman päivän jälkeen järvivesi oli niin lämmintä, että päätimme lähteä yöuinnille. Onneksi minulla oli mukanani jalusta kameralle, jotta pystyin ottamaan tämän unenomaisen valokuvan.
Halusin antaa vedelle ja taivaalle kuvassa kaiken vapaan tilan ja valitsin 14 mm laajakulmaobjektiivin. Järvessä oli muutamia pieniä aaltoja, mutta pitkä valotusaika saa veden pinnan näyttämään pehmeältä, jopa hieman sumealta, vaikka lempimallini säilyikin täysin terävänä. Pitkän valotusajan kuvat vedestä näyttävät aina uskomattoman unenomaisilta! Käytä jalustaa yhdistääksesi kuviisi teräviä ja epäselviä liikkuvia elementtejä tai liikuta kameraasi kuvaa ottaessasi, niin saat luotua abstrakteja, maalauksellisia efektejä.
Kaikkein hankalinta oli saada Kaffe pysymään liikkumatta täysin paikoillaan. Koska Kaffe on noutaja ja rakastaa keppien hakemista vedestä, otin käteeni kepin ja olin heittävinäni sen järveen. Kaffe oli keskittynyt tuijottamaan kohtaa, jonne heitin kepin muutaman kerran aikaisemmin. Se oli täydellinen tilaisuuteni napata kuva!
5. SOMMITTELU
Vaikuttavan kuvan ottamisessa on viime kädessä kysymys sommittelusta.
Instagramin neliömuoto suosii symmetristä sommittelua, jossa pääkohde on kuvan keskellä. Symmetrinen sommittelu saattaa usein olla kuitenkin hieman staattinen. Kuvaan voi lisätä energiaa rajaamalla kohteen vasempaan tai oikeaan reunaan tai vaikka kallistamalla kameraa hauskojen vinokuvien saamiseksi. Kaikkien valokuvaajien perussääntö tasapainoisen kuvan ottamiseksi on kultainen leikkaus eli kohteen, horisontin tai muiden elementtien rajaaminen siten, että ne sijoittuvat yhteen kolmannekseen kuvan reunasta katsottuna.
Yksi osa kuvan sommittelua on rajaus – se, mitä päätät näyttää kuvassa ja mitä jätät sen ulkopuolelle. Se voi tarkoittaa myös toisenlaisten ’kehysten’ kuten geometristen muotojen etsimistä, jotka voit sijoittaa kohteesi ympärille. Minulla oli visio muotokuvasta, joka heijastuu mustasta kahvista. Asetin Kaffen ikkunaa vasten saadakseni kuvalle vaalean taustan. Sitten etsin kahvikupilleni sopivaa paikkaa, josta heijastuisi Kaffen kuva. Kaffe päätyi siis sohvalle ja kahvikuppi lattialle! Lopulta kymmenien kuvien jälkeen löysin sopivan kulman, jossa mukin reuna kehystää Kaffen pään täydellisesti.
Kuvaan mieluiten keskimmäisellä tarkennuspisteellä. Tarkennettuani kuvan keskelle pidän laukaisinta puoliväliin painettuna, jotta tarkennus lukittuu. Sen jälkeen rajaan kuvan uudelleen ja sommittelen pääkohteen ja muut elementit siten, että ne ovat tasapainossa keskenään. Paras ja helpoin tapa saada hyviä sommitteluja on pysähtyä miettimään ”miten tämä näyttäisi paremmalta?” ennen kuvan ottamista. Tavallisesti ajatus johtaa toimintaan – voit astua askeleen sivulle, kallistaa kameran tai nousta tuolille saadaksesi paremman kuvakulman. Ei haittaa, vaikket muistaisi kaikkia klassisia sommittelusääntöjä. Jos vain pysähdyt hetkeksi, päädyt todennäköisesti tekemään jotakin, mikä johtaa parempaan kuvaan.