Christian Anderl, Fatherhood - lempeät potretit isistä
Olitpa vasta tuore vanhempi, tai jo kokeneempi konkari, Itävaltalaisen valokuvaajan, Christian Anderl'n kokemukseen vanhemmuudesta on helppo samaistua. ”Unettomat yöt” ja ”uupumus” olivat päällimmäisenä mielessä. Koetteleva aika isänä synnytti myös uuden valokuvasarjan. Uudella Canon EOS R –järjestelmäkameralla kuvatut potretit dokumentoivat karkeita tunteita, joita lapsen kasvattamiseen keskittyvään elämään sisältyy.
”Olen ollut isä nyt 5 vuoden ajan, ja matkaan on sisältynyt paljon ylä- ja alamäkiä,” Christian sanoo. ”Pari vuotta sitten, minua haastateltiin vanhemmuusvalmennusta varten, jossa uusia vanhempia valmistellaan tulevaa varten. He halusivat kommentteja kokeneilta vanhemmilta ja kyselivät vinkkejä uusille vanhemmille.”
”Tunteet nousivat pintaan, kun palasin muistoihini. Tämä muistutti minua siitä, kuinka nopeasti kaikki tapahtuu: kumppanisi on raskaana ja äkkiä vauva onkin jo täällä, olet väsynyt ja sinun pitää sopeutua uuteen rooliisi. Joka päivä tulee uusia haasteita. Tuntui hyvältä palata taakse päin ja avoimesti keskustella mitä mielessäni liikkui ja miltä minusta tuntui tämän uuvuttavan ajanjakson aikana.”
Yllättävän tunteellinen matka muistoihin herätti ajatuksen valokuvaajassa. Kuulemme paljon äitien kokemuksista uuden roolin parissa ja siitä, millaiseksi elämä muuttuu, kun kaiken keskipisteenä on lapsi, miksi niin harvoin kuulemme samoista kokemuksista isän näkökulmasta? Miksi on niin kovin vähän foorumeja ja alustoja, joilla isät pääsevät avoimesti jakamaan tunteitaan?
Kaksi vuotta haastattelun jälkeen Christiania ja hänen vaimoaan koeteltiin jälleen, kun heidän poikansa sairastui vakavasti ja joutui viettämään aikaa tehohoidossa. Tämä vaikea kokemus vakuutti Christianin siitä, että olisi hyvä ajatus lähteä kehittämään projektia, joka tultaisiin myöhemmin tuntemaan nimellä Fatherhood – Isyys.
”Minulla on kohtuullisen suuri seuraajamäärä Facebookissa, noin 40 000 ja vedän myös verkkovalmennuksia 7000 osallistujalle. Kun idea oli syntynyt, yritin aktivoida yhteisöä sosiaalisessa mediassa lähtemään mukaan tähän projektiin. Tein myös projektille omistetut nettisivut, joissa isät voivat ilmoittautua mukaan projektiin. Lopulta mukaan oli ilmoittautunut 160 isää jotka kaikki halusivat puhua siitä, mitä isänä oleminen heille tarkoitti. Se lopulta kertoi kuinka perusteltu tämä projekti todellisuudessa oli. Isät todella haluavat puhua tästä.”
Christianin studio
”Mietin pitkään, miten haluaisin kuvata nämä potretit,” Christian sanoo. ”Alkuperäinen ideani keskittyi miljöössä kuvattuihin potretteihin, joissa isä ovat omassa ympäristössään, kotona tai työpaikalla. Lopulta päädyin studiopotretteihin, koska halusin kuvien olevan yhdenmukaisia, käyttäen yksinkertaista valaisua ja tummaa taustaa. Näin pystyin keskittymään kuvissa oleviin ihmisiin ja heidän kehonkieleensä.”
Olennainen osa potrettikuvausta on värien toistuminen, joten Christianin valaisu ja kameran asetukset varmistivat, että ihon sävyt tallentuivat todenmukaisina, joka tuo kuviin aidon ja rehellisen tunnelman.
”Kun opetan potrettikuvausta, kerron aina oppilailleni ettei hyvässä potrettikuvassa ole kyse poseeraavista ihmisistä. Sellaisia kuvia voi toki tehdä tiettyyn tarkoitukseen, mutta tällaisessa muotokuvauksessa on kyse hetken ikuistamisesta – oikeanlainen ilme, oikeat tunteet. Siksi keskustelin näiden isien kanssa kuvatessani heitä. Halusin selvittää, mistä he olivat todella kiinnostuneita – ehkä urheilusta, musiikista tai lapsistaan. Kun olet aidosti kiinnostunut, kuvattava kohteesi alkaa luottaa sinuun ja avautua kuorestaan. Näin saat heistä esiin uusia puolia ja täysin ainutlaatuisia ilmeitä.
Lopulta Christian kuvasi muotokuvan 11 isästä studiollaan Wienissä ja haastatteli heitä kaikkia, päästäkseen sisälle heidän elämäänsä. Christian sanoo sen olleen voimakas kokemus, joka jätti hänet jonnekin naurun ja itkun välimaastoon. Fatherhood-projektin saama positiivinen palaute on ollut niin runsasta, että nyt Christian on päättänyt jatkaa projektiaan ja lopulta tehdä aiheesta kirjan.
Tuore näkökulma
Tähän projektiin Christien käytti täysikennoista peilitöntä EOS R –järjestelmäkameraa, EOS R –sarjan esikoista. ”Rehellisesti sanottuna, EOS R oli täydellinen valinta tähän projektiin,” hän toteaa. ”Minua hermostutti ajatus uuden kameran käytöstä, etenkin peilittömästä mallista, koska olen tottunut kuvaamaan perinteisillä DSLR -kameroilla, etenkin Canon EOS 1D X Mark II:lla. Mutta kun otin EOS R:n pois laatikostaan, se tuntui täydelliseltä käsissäni. Suosin usein isompia kameroita, sillä käteni ovat suhteellisen suuret, mutta EOS R sopi täydellisesti.”
”Se edelleen tuntuu tutulta Canonilta, mutta jotenkin myös uudelta ja modernilta. Akkukahvan avulla saan halutessani rungosta suuremman. Pidän myös siitä, että voin käyttää samoja akkuja, kuin EOS 5D Mark IV -kamerassani.”
Kokemus osoittautui myös Christianille upeaksi monestakin syystä. Hiljaisen kuvausohjelman ansiosta sulkimen ääni ei häirinnyt kuvattavana olevaa henkilöä. Suuren kennon ja hämäräkuvausominaisuuksien ansiosta Christian pystyi käyttämään LED -valoja normaalien studiovalojensa sijaan. Tarkentaessa kosketusnäyttö osoittautui erityisen hyödylliseksi.
”Tämä oli iso tekijä. Pystyin pitämään keskustelua yllä ilman, että minun tarvitsi jatkuvasti rikkoa katsekontaktia kuvattavastani, katsoakseni etsimestä,” hän sanoo. ”Kaikki nämä yhdistettynä johtivat siihen, että kuvaamani isät lopulta unohtivat kameran olemassa olon.”
EOS R:n käyttö
Christian usein luottaa manuaalitarkennukseen, joten automaattitarkennuksen käyttö oli hänen mukavuusalueensa ulkopuolella. Kuitenkin EOS R:n intuitiivinen tarkennus oli jotain mullistavaa.
”Luotin kosketusnäytön tarkennukseen, ja se toimi täydellisesti. Sitten joku ehdotti, että käyttäisin kasvojen tunnistus-ominaisuutta, ja se räjäytti tajuntani. Jokaisessa kuvassa kasvot ovat täysin tarkat. Kasvojen tunnistuksen lisäksi voisin myös käyttää silmien tunnistusta, tarkat silmät ovat olennaisia missä tahansa muotokuvassa. Tarkennus toimi tarkasti ja nopeasti, jopa hämärässä.”
Monen muun valokuvaajan tapaan, Christian suosii kiinteäpolttovälisiä objektiiveja zoom-objektiivien sijaan. ”Sain mahdollisuuden käyttää Canon RF 28-70mm f/2L USM -objektiivia, ja olin alkuun hieman epäilevä, oletin käyttäväni sitä studiokuvausten välissä,” Christian kertoo. ”Kokeiltuani sitä, olin yllättynyt.”
”Piirto on todella tarkkaa, jopa täydellä aukolla kuvatessa. 28mm polttovälillä pääsin lähemmäs kohdettani, ja kuviin tulee intiimimpi tunnelma.”
Christian oli erittäin tyytyväinen Canon EOS R:n tuottamiin kuviin. ”RAW -tiedostot oli helppo siistiä,” hän toteaa. ”Värit ja ihon sävyt ovat todella luonnollisia. Värien täsmällisyys on iso haaste valokuvauksessa, mutta tässä on todella onnistuttu.”
Toistaiseksi Christianin Fatherhood -sarjaa on kuvattu Wienissä, Itävallassa. Hänen internetyhteisössään on kuitenkin paljon ihmisiä myös Saksasta ja Sveitsistä. Tämä sai Christianin miettimään projektin laajentamista myös muihin maihin.
”Saksassa ja Sveitsissä on paljon ihmisiä, jotka haluaisivat osallistua tähän projektiin, mutta välimatkat ovat ongelma. Suunnitelmissa on matkustaa ja vuokrata studio, jotta voin laajentaa projektiani. On niin paljon mahdollisuuksia.”
Voit lukea lukea alkuperäisen kirjoituksen Canonin blogista.
Tutustu Canon EOS R –sarjaan ja tilaa omasi!