Rajala aloittaa yhteistyön HAVU Gaming -esports-tiimin kanssa
Rajala on tehnyt yhteistyötä vuosien varrella urheilukuvaamisen parissa ja laajentanut nyt kumppanuutta viime vuosina suosiotaan hurjasti kasvaneeseen esportsiin eli kilpapelaamiseen. Aloitettu yhteistyö suomalaisen ammattilaistiimi HAVU Gamingin kanssa tuottaa kuvastoa, joka avaa videopelien kilpailullisen pelimaailman suuremmallekin yleisölle. Haastattelimme HAVU Gaming -tiimin toimitusjohtajaa Lasse Salmista lajin tulevaisuuden näkymistä ja tiimin yhteistyöstä Rajalan kanssa.
Elektroninen urheilu eli esports on kasvanut räjähdysmäisesti ympäri maailman
Elektroninen urheilu eli esports tai eurheilu tarkoittaa videopelien kilpapelaamista. Nykyisin kilpapelaaminen on vakavasti otettava laji, jossa liikkuvat merkittävät rahasummat. Eurheilun globaalin tuoton onkin ennustettu ylittävän miljardin dollarin rajan ennen vuotta 2020.
HAVU Gaming -tiimin toimitusjohtaja Lasse Salminen näkee myös Suomessa olleen vahvoja kasvun merkkejä lajin parissa reilun vuoden ajan.
”Esportsin kasvu on ollut erittäin nopeaa viime vuodet. Esportsin globaalin liikevaihdon on ennustettu kaksinkertaistuvan tulevan kolmen vuoden aikana. Suomessa on myös ollut vahvoja kasvun merkkejä reilun vuoden ajan. Jotta Suomen kilpapelaaminen pääsisi suurempien maiden tasolle, suomalaisten yritysten tulisi lähteä vielä vahvemmin tukemaan ja osallistumaan tekemiseen.”
Aiemmin business to business -myynnissä työskennellyt Salminen aloitti tämän vuoden alussa HAVUn täysipäiväisenä toimitusjohtajana eikä ole katunut päätöstään.
”Meitä on HAVU Gamingissa perustajina ja osakkaina kuusi henkilöä, ja kaikilla on oma roolinsa. Itse hoidan pääasiassa kumppanuus- ja sponsorimyyntiä, HAVU-joukkueiden managerointia ja muita juoksevia asioita. Mediamyynnissä saamastani kokemuksesta on ollut paljon hyötyä esports-organisaation kumppanuusmyynnissä.”
Laadukkaiden esports-kuvien kysyntä kasvaa lajin mukana
Koska esports lajina ja ilmiönä kasvaa samoin, kuin sen katsojaluvut on laadukkaalle kuvastolle niin ikään yhä enemmän kysyntää.
”Samalla kun esports kasvaa, siihen liittyvät tapahtumat ja näkyvyys kehittyvät. Kehityksen myötä kuvaamisen ja laadukkaiden esports-kuvien merkitys kasvaa. Haluamme yhdessä Rajalan kanssa olla kertomassa suomalaisen esportsin tarinaa laadukkain ja mielenkiintoisin kuvin”, Salminen sanoo.
Tällä hetkellä Suomessa on kaksi kilpapelaamisen ammattilaista,
jotka ovat jo miljonäärejä.
”Toistaiseksi elantonsa esportsista saavat ammattipelaajat ja eri esports-toimijoiden avainhenkilöt. Suomalaisen esportsin kasvu tuo kuitenkin varmasti tulevaisuudessa työpaikkoja tiimien tukihenkilöiden, organisaatioiden tuki- ja mediahenkilöiden, sekä erilaisten tapahtumatoimijoiden keskuudessa”, Salminen ennustaa.
HAVU Gaming tähtää moniin turnauksiin ja etsii uusia kumppanuuksia
Esports-pelit jakautuvat useampaan alalajiin. Reaaliaikaiset strategiapelit, ensimmäisen persoonan ammuntapelit, taisteluareenamoninpelit ja suuret online-moninpelit ovat tyypillisimmät elektronisen urheilun pelityypit. ”Esports on lajina siinä mielessä monimutkainen, että se pitää sisällään useita eri pelityyppejä ja pelejä. Koko ajan tulee uusia pelejä, jotka on tehty myös kilpailullinen puoli silmällä pitäen. Osa uusista peleistä vakiinnuttaa paikkansa esports-kentässä, mutta osa saattaa mennä nopeastikin ohi”, Salminen kuvailee.
Salminen mainitsee tällä hetkellä suuria ja aktiivisia esports-lajeja olevan 6–8, joista CSGO, Dota 2 ja League of Legends ovat ehdottomasti suurimmat.
Keväällä 2017 perustetun HAVU Gamingin tavoitteena on osallistua mahdollisimman moniin turnauksiin sekä CSGO- että PUBG-pelien joukkueilla. ”CSGO- joukkueella on tosin Suomessa enemmän pelattavaa tällä hetkellä. Loppuvuonna Suomessa CSGO:ssa on ainakin FEL-liiga, Grail Quest -tapahtuma ja Digiexpon yhteydessä oleva turnaus. Tavoitteena on myös kasvattaa Stream teamia ja saada siihen uusia kumppanuuksia mukaan”, Salminen kertoo tiiminsä tulevaisuuden suunnitelmista.