Tunnereaktiot pääosassa - suomalaisten esports-pelaajien voitto kuvin
The Internationalin (TI) eli Dota 2- tietokonepelin MM-turnauksen hurjan 11 miljoonan dollarin pääpotin voittivat tänä vuonna suomalaispelaajat Jesse "JerAx" Vainikka ja Topias "Topson" Taavitsainen. Jussi Jääskeläinen kuvasi nuo voiton ihmetyksen ja riemun hetket. Haastattelimme Jääskeläistä siitä, miten esports-turnausten kuvaaminen poikkeaa muusta tapahtumakuvaamisesta.
Suomalaiset voittivat palkintorahaltaan maailman suurimman esports-turnauksen
TI-turnaus järjestettiin nyt kahdeksatta kertaa, tänä vuonna Vancouverissa, Kanadassa. Mukana olivat maailman parhaimmat Dota 2-pelin joukkueet. 16 joukkuetta pelasivat Rogers-areenalla toisiaan vastaan kuusi päivää kestävän päätapahtuman ajan. Paikan päällä katsojia oli parhaimmillaan noin 16 000, ja finaalin aikana netin katsojahuippu oli lähes 15 miljoonaa katsojaa.
Palkintorahassa mitattuna kyseessä oli maailman suurin esports-turnaus. Suomalaispelaajat Jesse "JerAx" Vainikka ja Topias "Topson" Taavitsainen pelasivat OG-joukkueessa ja nousivat altavastaajan asemasta koko turnauksen yllätysvoittoon. Palkintorahaa jaettiin tiimeille yli 25 miljoonaa dollaria, ja tästä potista voittajajoukkue nappasi noin 11 miljoonaa. Tämän voiton jälkeiset tunteikkaat hetket tallensi esports-turnauksia jo 7 vuotta kuvannut Jussi Jääskeläinen.
“TI on turnauksena pitkä ja intensiivinen, ja vaatii pelaajilta uskomattoman kestävät hermot. Voittajajoukkueeksi valikoituu yleensä tiimi, jonka pelaajilla on parhaimmat paineensietokyvyt, ja jotka osaavat puhaltaa yhteen hiileen kuusi päivää putkeen”, kertoo Jääskeläinen.
Yksi kuvauksellisimmista hetkistä esports-matseissa on, kun pelaajat astelevat lavalle kuin megaluokan tähdet.
Esportsia kuvatessa parhaat kuvat saadaan ennen ja jälkeen pelin
Jääskeläinen kuvasi kahdelle eri uutissivustolle, joten hän keskittyi erityisesti pelaajiin ja areenan tunnelmaan. Esports on siitä erikoinen kilpalaji, että itse pelin aikana ei ole kovin paljon kuvattavaa, kun pelaajat ovat näyttöjensä takana.
“Turnauksissa pelaajat astelevat lavalle kuin megaluokan tähdet, mutta istuutuvat tämän jälkeen koneiden taakse piiloon, mikä on tietysti visuaalisesti erittäin passiivista. Yksittäinen matsi saattaa kestää jopa toista tuntia, ja voiton hetkellä pelaajista purkautuu matsin aikana kertyneet tunteet.”
Kuvaajan ei Jääskeläisen mukaan välttämättä tarvitse olla paikalla koko matsin ajan, sillä pelaajien intensiivinen keskittyminen riittää yleensä vain pariin kuvaan – kiinnostavimmat hetket tapahtuvat yleensä juuri ennen matsia tai etenkin välittömästi sen jälkeen.
“Myös pelaajien välinen kanssakäynti tarjoaa yleensä mielenkiintoisia hetkiä, varsinkin joukkuepeleissä. Yleensä tutustun etukäteen turnauksessa oleviin joukkueisiin, ja pyrin löytämään joukkueista ilmeikkäimmät pelaajat, joiden tunteenpurkauksiin haluan keskittyä. Tämä auttaa myös ennakoimaan tärkeitä hetkiä. Jos mukana on useampi kuvaaja, niin keskitymme kukin yhteen osa-alueeseen, yleensä jaotteluna lähikuvat ja laajat yleiskuvat”, Jääskeläinen kertoo.
Esports on sekoitus tapahtuma-, konsertti- ja urheilukuvaamista
Turnauksessa oli paikan päällä katsojia 16 000, ja netin välityksellä jopa 15 miljoonaa katsojaa.
Kuvaamisen kannalta Jääskeläinen näkee esportsissa sekoituksen tapahtuma-, konsertti- ja urheilukuvaamista.
“Teknisesti esports on yleensä haastavaa. Sekavaloa valuu kuviin vähän joka puolelta, lavat ovat hämäriä, ja mielenkiintoiset hetket kestävät vain muutaman sekunnin. Onnistuneet kuvat vaativat pelien ja pelaajien tuntemusta, hyvää ennakointikykyä ja kommunikointia turnausjärjestäjän kanssa.”
Myös tapahtumat itsessään ovat kasvaneet niin suuriksi, että turnauslavat antavat kuvaajille visuaalisesti mielenkiintoisen taustan, mikä Jääskeläisen mukaan on helpottanut työskentelyä. Matsit kuitenkin tapahtuvat täysin pelin sisällä, joten pelinkulkua tärkeämpi kuvauskohde ovat pelaajien reaktiot.
Näyttävät turnauslavat antavat visuaalisesti mielenkiintoisen taustan kuville.
Jääskeläisen kuvauskalusto oli räätälöity turnaukseen
Kyseessä oli Jääskeläisen ensimmäinen kerta TI-turnauksessa, mutta hän oli tehnyt taustatyötä ennen tapahtumaa ja selvittänyt millaisen lavan järjestäjä oli rakentamassa.
“Tykkään kuvata suurimmaksi osaksi superlaajoilla tai tele-putkilla, ja tiesin tarvitsevani mahdollisimman monipuolisen valikoiman kalustoa. “
Runkona Jääskeläisellä oli Nikon D810: “Esports-tapahtumat tuppaavat olemaan pimeitä, ja vaikka D810 on runkona jo muutaman vuoden ikäinen, tarjoaa se pimeässäkin nopeaa ja tarkkaa automaattitarkennusta.”
Objektiiveja oli useita
- Nikkor 8-15mm f/3.5-4.5E ED AF-S & Nikkor 14-24mm f/2.8G ED AF-S: “Kalansilmä ja 14-24 mm -linssi sopivat hyvin laajoihin halliotoksiin, joilla oli tarkoitus näyttää yleisömäärää ja itse päälavaa.”
- Nikkor 35mm f/1.8G ED AF-S & Nikkor 85mm f/1.8G AF-S: “35 mm - ja 85 mm -linsseillä oli tarkoitus kattaa oheistapahtumat, mutta tällä kertaa lavan ulkopuolista ohjelmaa oli tarjolla yllättävän vähän.”
- Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II AF-S: “300 mm -linssi oli keikalla ehdottomasti tärkein työjuhta, ja sen avulla taltioin lähes kaikki kuvat pelaajista.”
- Nikkor AF-S Teleconverter TC-14E III
Valokuva tallentaa hetken, jossa pelaaja on herkimmillään
Jesse "JerAx" Vainikka halaa tiimikaveriaan Topias "Topson" Taavitsaista voiton jälkeen.
Jääskeläinen näkee, että esports-kuvat jakaantuvat helposti kahteen kastiin. Toisaalla on näyttöjä intensiivisesti tuijottavat pelaajat ja sponsorikuvat, mitkä eivät aiheina välttämättä aukea suurelle yleisölle. Toisaalla on taas suuret lavashow't ja voittojaan juhlivat ihmiset. Suuret yleisötapahtumat saavat esportsin näyttämään vakavasti otettavalta viihteeltä, mutta pelkkä yleisömäärä tai palkintopotin koko ei vielä riitä kertomaan tärkeintä.
Jesse "JerAx" Vainikka ottaa onnittelut vastaan voiton jälkeen.
Kun Johan "N0tail" Sundstein nappaa Jessen syleilyynsä, tämä kertoo turnauksen tarinan tehokkaammin kuin yksikään graafi katsojaluvuista.
“Valokuva tallentaa hetket, jolloin pelaaja, ihminen, on aidoimmillaan ja herkimmillään. Isoihin tunteenpurkauksiin on helpompi samaistua, ja pelaajat tuntuvat inhimillisiltä henkilöiltä, jotka onnistuvat tai epäonnistuvat roolissaan kuten kuka tahansa muukin. He nauttivat intohimostaan täysin rinnoin, antavat kaikkensa, ja voiton hetkellä saavuttavat unelmansa. Häviön hetkellä koettu pettymys on tunne, jonka jokainen tunnistaa kuvasta, vaikka ei tuntisi taustalla siintävää peliä millään lailla”, pohtii Jääskeläinen.
Kun Sébastien "7ckngMad" Debs moiskauttaa pusun Johanin poskelle, ei voi kuin hurrata mukana.