Linnunratakuvien editointi – haastattelussa Olli Sorvari
Tähtitaivas ja linnunrata ovat kiehtova kuvauskohde ja yhä useamman harrastaja- ja ammattikuvaajan intohimo. Yksi linnunratakuvaukseen hurahtaneista harrastekuvaajista on Olli Sorvari.
Hyvä editointi ei pelasta huonoa kuvaa
Kysyttäessä tärkeimmistä asioista linnunratakuvaukseen liittyen, korostaa Olli sitä, että itse asiassa linnunratakuvauksessa tärkeintä on ehdottomasti itse kuvaushetki ja kuvan ottaminen.
“Jos kuva ei ole oikein otettu niin editoinnillakaan ei pysty ihmeitä tekemään. Esimerkiksi tarkennus pitää olla oikein ja valotuksen oikea, jottei osa kuvasta ole palanut. Valotus ei saa myöskään olla liian pitkä, jottei liiku liikaa ja piirrä viivaa kuvan aikana. Oikeasti kannattaa myös jo kuvaushetkellä miettiä, miten tietyn kuvan ajattelee editoivansa.”
Linnunrata- ja tähtikuvien editoinnista Olli nostaa esille ajatuksen siitä, että editointia olisi hyvä tehdä vähitellen. “Editoitaessa Linnunrataan yritetään lisätä kontrastia, mutta tämä ei synny yhdestä vivusta vääntämällä. Kuvan värimaailmaa täytyy pitää yllä jokaisessa vaiheessa, eikä sekään aina onnistu vain yhtä slideria siirtämällä. Usein pitää lisätä myös paikallisia filttereitä, jotka muuttavat värimaailmaa vain osasta kuvaa”, kertoo Sorvari.
Editoinnissa, Olli pyrkii tuomaan esiin Linnunradasta löytyviä tuhansia hienoja yksityiskohtia. ”Tätä varten Linnunrata täytyy tuntea läpikotaisin. Tarvittava data on suhteellisen yksinkertaista saada tallentumaan kuvaan, mutta ongelmana on se, että käsittelyssä nuo yksityiskohdat saattavat helposti hukkua väärillä muokkauksilla. Kun tiedetään mitä missäkin on, saadaan tiettyjä yksityiskohtia helposti korostettua.
Parhaiten yksityiskohdat saadaan esille kun taivaasta otetaan peräjälkeen kymmenen kuvaa tai enemmän ja käsittelyssä pinotaan nuo kuvat tai kun käytetään kuvatessa seurantalaitetta, joka sallii jopa kymmenen minuutin valotuksen”.
Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa tapaa
Sorvari korostaa oman näkemyksen tärkeyttä linnunratakuvien editoinnissa. “Kuten kaikessa valokuvauksessa, myös Linnunrataa tai tähtiä kuvattaessa on hyvä muistaa, että ei ole olemassa yhtä muottia tai sapluunaa, johon kuvan pitää istua. “Linnunratakuva on aina taiteilijan näkemys tilanteesta. Yhtä ja oikeaa tapaa kuvan editointiin on vaikeaa määrittää,” sanoo Sorvari.
Jos jotain yleisvinkkejä pitäisi kuitenkin antaa, Sorvari nostaa esiin yhtenä keskeisenä juttuna valotuksen. “Yleensä hyvissä olosuhteissa oikein valotettu taivas jättää maiseman pimeäksi joten itse suosittelisin aina useamman valotuksen yhdistämistä linnunratakuvia editoitaessa. Näin saa myös maisemasta hienoja yksityiskohtia esiin. Ja mielestäni maisema on juuri se mikä tekee hienon linnunratakuvan”, tiivistää Sorvari.
Tässä kaksi kuvaa Italiasta, joiden pohjalta Olli on editoinut alla olevan lopullisen kuvan.
Lopullinen kuva.
Tutoriaalien avulla pääset vauhtiin
Kuvien editoinnin osalta Sorvari nostaa esiin erilaiset netistä löytyvät tutoriaalit.
“Itse opettelin editontia aluksi puhtaasti linnunratakuvien editoimistutoriaaleilla. Pitkään editoin kaikki kuvani tietyn kaavan mukaan, mutta aina jäi jotain "puuttumaan". Sen jälkeen olen pyrkinyt etsimään parhaat säädöt kuviin ihan kokeilemalla ja oppi on karttunut ajan myötä”, kertoo Sorvari.
Sorvari käyttää editoinnissa pääosin Adobe Lightroomia, mutta etenkin viimeaikoina käytössä on ollut myös Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelma. “Photoshopissa on joitain juttuja, mitä Lightroomissa ei pysty tekemään, kuten valotusten yhdistäminen, kuvien pinoaminen ja tähtien "pienentäminen". Tähdet kun tuppaavat kontrastia lisätessä kasvamaan isoiksi palaneiksi palloiksi. Photoshopissa tähtien pienentäminen myös säilyttää tähtien omat värit paremmin”, kommentoi Sorvari.
Kun workflow on kunnossa, ei yksittäisen kuvan editoimiseen tuhraudu aikaa
Kysyttäessä kuvien editointiin käytetystä ajasta ja workflowsta, Sorvari kertoo oman workflownsa hioutuneen kokemuksen myötä.
“Jos pitäisi käsitellä kuva nopeasti, niin saisin kuvan käsiteltyä varmaan 15 minuutissa. Tykkään kuitenkin editoinnista niin paljon, että annan sen ottaa oman aikansa. Olen liian usein laittanut kuvan "liikenteeseen" yhden illan editoinnilla ja aamulla tajunnut vasta kuinka kauhea siitä tuli. Tämän takia minulla on kehittynyt sellainen kolmen päivän rytmi. Editoin kuva yhtenä päivänä, katson sitä kriittisesti toisena päivänä ja teen mahdollisesti jotain muutoksia. Ja jos kolmantena päivänä vielä tykkään kuvasta niin se on valmis”, naurahtaa Sorvari.
Aiemmin Sorvari käytti Adobe Lightroomia kaikkeen editointiin. Nyttemmin Photoshop on tullut vahvasti osaksi workflowta. “Nykyään teen kuvalle aluksi tarpeelliset jutut Lightroomissa, nostan valotusta, korjaan vinjetoinnit ja lisään hieman kontrastia. Tämän jälkeen vien kuvat Photoshopiin, jossa teen kuvien blendaamisen ja lisään kontrastia paikallisesti Linnunrataan. Lopuksi tuon melkein valmiin kuvan takaisin Lightroomiin ja riippuen mitä kuvalle aion tehdä lisään siihen joko hentoja muokkauksia tai sitten yliampuvan Insta-editoinnin.”
Työkaluista ja ohjelmista puhuttaessa mainitsee Sorvari tähtikuvien käsittelyyn tarkoitetun Pixinsight-nimisen ohjelmiston. Kyseisen ohjelmiston opetteleminen on yksi Ollin ensi vuoden tavoitteista.