Hyytävän kaunis Islanti – valokuvausmatkalla Islannissa
Valokuvausta työnään tekevät Joonas Puhakka ja Sami Lievonen lähtivät tammikuussa Islannin pakkasiin 10 päivän kuvausmatkalle. Islanti oli kuvaajille yksi bucket list -paikoista, jonne olivat houkutelleet muun muassa kuvaajayhteisöissä esitellyt pysäyttävät otokset. He kiersivät Islannin rannikon ympäri asuntoautollaan tallentaen vulkaanisen saaren talvesta hyytävän kauniita otoksia.
Mukaan lähti myös Julius Siikanen, jolla ei ollut valokuvaustaustaa, mutta senkin edestä eränkävijän kokemusta. ”Ajateltiin, että tässä on mahdollisuus myös laittaa kokemattomammalle kaverille kamera käteen ja opettaa vähän valokuvauksesta. Julius sai tallennettua myös toista kuvakulmaa, jota me emme kuvia valmistellessamme pystyneet kuvaamaan”, Puhakka kertoo.
Jäinen vesiputous
Lens (mm): 14, ISO: 64, Aperture: 11, Shutter: 15, Lee Big stopper ND10 + tripod
Good to know: Jääpiikit kengissä ovat välttämättömät talvella Islannissa, erityisesti tällä kuvalokaatiolla. Myös tripodin jääpiikit tulivat tarpeeseen. Omamme löysimme Amazonin nettikaupasta noin 20 eurolla.
Kuvauspaikka: Godafoss (Jumaltenputous)
Kuvaamista ääriolosuhteissa
Puhakka itse kuvasi lähes koko matkansa kiinteällä 28-millisellä linssillä. ”Diggaan tarinankerronnasta ihmisen perspektiivistä, sillä pystyin kuvaamaan noin 80 % tilanteista.”
Toisena kamerana Puhakalla oli mukana lintuperspektiiviä tarjoava Phantom 4 pro -kopteri. Lennättämistä hän oli harjoitellut jo edellisestä kesästä lähtien.” En kannusta lähtemään tuuliseen Islantiin ensimmäistä kertaa kokeilemaan dronen lennättämistä. Drone on kyllä hieno vempain, eikä sen lennättäminen enää tämän jälkeen jännitä helpommissa olosuhteissa”, Puhakka nauraa.
Pahimmillaan Islannin ylängöllä tuuli puuskittain jopa 50 metriä sekunnissa ja lunta tuprutti niin, että kuvaaja ja kalusto peittyivät hetkessä lumikuoren alle. Asuntoautokin jäi kerran niin pahasti lumeen jumiin, että sitä työnnettiin hangesta kanadalaisten matkailijoiden avustuksella tunnin verran.
”Islannissa on aivan hullu sää, Suomi ei ole mitään siihen verrattuna. Totaalinen yllätys oli se, miten sää saattoi muuttua täysin lyhyessä ajassa. Sääennusteisiin ei mitenkään voinut luottaa. Ensin saattoi paistaa aurinko, sitten tuulla tosi kovaa, pian lumirintama lähestyi ja myrsky vuorasi kaiken lumen alle. Sitten salamoi. Ja 30 minuutissa kaikki oli ohi”, Puhakka kuvailee.
Aivan näin yllätykselliseen säähän miehet eivät olleet aikatauluissaan osanneet varautua, vaikkakin muutoin lämpimät vaatteet, kenkien ja kuvausjalustojen pohjien lumipiikit sekä kuvauskalusto oli hyvin mietitty. Luonnonvoimat olisivat voineet sekoittaa tarkkaa matkasuunnitelmaa enemmänkin, mutta yhtä hankeen juuttumista lukuun ottamatta kaikki sujui hyvin.
Tähtitaivas mustan hiekan rannalla
Lens (mm): 28, ISO: 6400, Aperture: 1.4, Shutter: 10, Other: tripod
Kuvauspaikka: Vesturhorn
Ajankäytön suunnittelu valon ja kuvaamisen ehdoilla
Kuvaaminen aloitettiin auringon noustessa ja koko 4–5 tunnin päivänvalo hyödynnettiin. Auringonlaskun jälkeen karavaani kokosi kamppeensa ja ajoi seuraavaan lokaatioon. Ruokailun ja leirin pystytyksen jälkeen kuvattiin yötaivaan tähtiä ja revontulia. Tämän mahdollisti nukkuminen vuoroissa. Joku päivysti timelapsea tai pitkällä valotuksella kuvaavia kameroita aamuneljään, kun Puhakka itse tyhjensi muistikortit ja arkistoi päivän kuvia kello 1–2 yöllä. Kolmen järjestelmäkameran kuvasaldo oli noin 10 000 kuvaa ja videomateriaalia kertyi noin 4 tuntia.
Kuvaajat ehtivät myös tutustua niin paikallisten kuin matkailijoiden suosimaan vapaa-ajan viettotapaa – käytännön syistä. Islannille tyypilliset, jokaisesta pikku kylästäkin löytyvät uimahallit eli geotermisesti lämpenevät maauimalat toimivat matkalla peseytymispaikkoina. Eräässä paikassa ihmeteltiin, haluavatko suomalaiset todella mennä kuumiin lähteisiin, kun tuuli 30 metriä sekunnissa eikä altaissa ollut ketään muita.
”Pääsimme sisään puoleen hintaan, ja vaikka 28-asteinen vesi olikin melko lämmintä, tuuli oli niin kovaa, että hiuksemme jäätyivät taaksepäin. Uimavalvoja oli märkäpuvussa valvomassa, ettemme huku”, Puhakka muistelee.
Uimavalvoja oli ehdottanut, että kaverukset tulisivat seuraavana päivänä nauttimaan pulahduksesta paremmalla säällä, mutta kuvaajat eivät voineet jäädä odottelemaan. Aikataulun muutos olisi tarkoittanut, että jokin lokaatio olisi jäänyt välistä, eikä se käynyt päinsä. Matka tehtiin todella kuvaamisen ehdoilla.
Jäämurikka aaltojen syleilyssä
Lens (mm): 16, ISO: 31, Aperture: 11, Shutter: 1/5, Other: Lee little stopper ND6 + Tripod
Good to know: kahluuhousut pitivät kuvanottohetkellä kuivana.
Kuvauspaikka: Jökulsárlón Glacial Lagoon
Oikeaa ajoitusta ja osaamista tarvitaan muuttuvissa olosuhteissa
”Kaikki kuvauskohteemme olivat unohtumattomia, ja meillä oli todella hyvä tuuri ajoituksen kanssa. Matkamme ensimmäinen ja myös viimeiseksi jäänyt kuvauspaikkamme Kirkjufell-vuori jäi erityisesti mieleen. Lähdimme viimeisenä yönä vielä metsästämään revontulia ja ajoimme yhteensä noin 300 kilometrin lisämatkan ensin ohi yöpaikkamme Reykjavikin ja sieltä takaisin. Se oli sen arvoista, sillä taivas repesi tuleen noin yhden aikaan yöllä ja kuvasimme muistikortit täyteen.”
Islanti oli toistaiseksi sääolosuhteiltaan haastavin kuvauspaikka, jossa Puhakka on ollut. Olosuhteiden nopea vaihtelu teki kuvaamisesta arvaamatonta, mutta asiaa auttoi se, että kuvaamisen perustaidot olivat molemmilla kuvaajilla jo hyvin hallinnassa. Oppia tuli lisää kuvaajana toimimiseen ja kuvaamisen ehdoilla elämiseen sekä riskien arvioimiseen.
”Kaikki on Islannissa paljon isompaa kuin mitä kuvat antavat ymmärtää. Kuvatkaan eivät täysin tee oikeutta, maa on livenä todella näyttävä”, Puhakka paljastaa.
Ainoa hieman hampaankoloon jäänyt asia oli se, etteivät he tällä reissulla voineet panostaa jääluolissa kuvaamiseen. Yhteen matkaan olisi kulunut kokonainen päivä, ja kustannukset olisivat nousseet korkeiksi, sillä ajan kanssa kuvaamiseen vaadittavat yksityiskierrokset ovat arvokkaita.
Puhakka itse pitää dokumentaarisesta kuvaamisesta, josta välittyy hyvin fiilis, kun taas Lievosen intohimona on maisemakuvaus pitkillä valotusajoilla. Näin Islannin turneelta saatiin ilman luoliakin monipuolista materiaalia.
”On helppo lähteä matkaan toisen kuvaajan kanssa, joka ajattelee samalla tavalla kuin itse ja johon voi luottaa. Jos vaikka oli surkea sää ja lumisade oli sankkaa ja yhden pitkän valotusajan kuva meni pieleen, niin toinen sai paikalta kuitenkin hyvää kuvaa”, Puhakka kuvailee.
Revontulet matkan päätepysäkillä
Lens (mm): 14, ISO: 6400, Aperture: 1.8, Shutter: 4, Other: Tripod
Kuvauspaikka: Kirkjufell
Vinkit, joilla pärjäät talvisen Islannin kuvausmatkalla
- Lumisilla ja valoisilla kohteilla alivalota kuvaa hieman, niin voit editoida myöhemmin varjoja ja pimeitä kohtia. Liian kirkkaista kohdista tekstuuri häviää, eikä niitä voi korjata kuvankäsittelyssä.
- Käytä revontulia ja pilvien ulottuvuutta mittaavia sovelluksia, jos haluat kuvata yöllisiä valoilmiöitä. Näin olet varmimmin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
- Varustaudu niin kenkiin kuin jalustoihin laitettavilla lumipiikeillä.
- Varustaudu säätä kestävillä vaatteilla, lämpimillä makuupusseilla ja kosketusnäytöllä toimivilla hanskoilla.
- Tutustu kamerasi asetuksiin etukäteen.
Jos kuvaat dronella:
- Ota vara-akkuja ainakin 2 kappaletta takin sisätaskuun, sillä jos dronen akku on liian kylmä, ei drone välttämättä suostu nousemaan. Kylmä akku voi aiheuttaa häiriöitä lennon aikana tai jopa johtaa dronen tippumiseen. Voit myös käyttää dronea aluksi tyhjäkäynnillä akkua lämmittääksesi.
- Tyhjennä aina muistikortti ennen seuraavaa lentoa. Jos drone vaurioituu, et menetä edellistä materiaalia.
- Harjoittele lennättämistä ennen matkaa.
- Ota oma reppu dronen kuljettamista varten.
- Ota mukaan kopterille tarkoitettu autolaturi.
Katso upea reissuvideo!
Matka-auto tiellä
Phantom 4 Pro, Lens (mm): 8.8 (24mm), ISO: 400, Aperture: 5.6, Shutter: 1/240
Kuvauspaikka: Hunavatnshreppur
Islanninhevonen tölttää kuvaajan luo
Lens (mm): 35, ISO: 64, Aperture: 2, Shutter: 1/160,
Kuvauspaikka: Hvitserkur
Ihmisiä mustan hiekan rannalla
Phantom 4 Pro, Lens (mm): 8.8 (24mm), ISO: 100, Aperture: 4, Shutter: 1/100
Kuvauspaikka: Reynisfjara Black Sand Beach
Arktisen maiseman kuvaajat Joonas Puhakka ja Sami Lievonen
Lens (mm): 85, ISO: 3200, Aperture: 2, Shutter: 1/1000
Kuvauspaikka: Godafoss
Matkalla mukana:
Joonas Puhakka IG: @Joonaspuhakka
Sami Lievonen IG: @Samilievonen_photo
Julius Siikanen IG: @Juliussiikanen