Urbaanit kuvausmatkat - kaupunkikuvaus vinkit William Oeschin tyyliin
William Oesch harrasti pienestä pitäen maalausta ja piirtämistä, mutta ne eivät koskaan tuntuneet hänestä ihan niiltä omimmilta jutuilta. Opiskeluvuosina valokuvaus tuli vähitellen mukaan kuvioihin ja kamera kulki ahkerasti mukana vapaa-ajalla. Pikkuhiljaa valokuvauksesta kehkeytyi sitten se oma juttu.
Siltikään William ei kutsuisi itseään valokuvaajaksi vaan enemmänkin ”fiilistelijäksi”, joka dokumentoi hetkiä. Hänen näkemyksensä valokuvaamisesta on se, ettei tekniset jutut ole aina välttämättä niitä tärkeimpiä. Kuva saattaa olla onnistunut, vaikkei olisikaan täydellisen terävä, jos vaan muut palaset kuvassa ovat kohdallaan.
Hyvä kuvaussuunnitelma on puoliksi tehty…
Reissatessaan William tutustuu jo etukäteen kuvauspaikkaan ja suunnittelee, miten ja mistä voisi kuvia ottaa. Tässä hyvänä apuna on tutustua kohteisiin ja paikkoihin etukäteen esimerkiksi netistä löytyvien kuvien avulla.
Kuitenkin käytännössä suuri osa parhaista kuvista syntyy täysin intuitiivisesti ja spontaanisti. -”Vaikka kuvia usein viikkotolkulla mietiskelenkin kyllästyttäen vaimoni ja tyttäreni”, naureskelee William.
Tron
Pitkän valotuksen kaupunkikuva. ”Valotusaika oli 22 sekuntia pienellä aukolla", muistelee William. Kamerajalusta on välttämätön kuvaustarvike ja sitten ripaus pientä seikkailuhenkeä ja malttia.
...mutta luota myös omaan vaistoosi
Vinkki: Tutustu kuvauspaikkaan, mutta luota rohkeasti myös omaan vaistoon ja elä hetkessä.
William ei itse viihdy isoissa väkijoukoissa ja tyypilliset turistiposeeraukset eivät ole hänen taitolajinsa, vaan häntä kiehtoo erityisesti ilta- ja yökuvaus. Iltavalaistuksessa kuvauspaikat näyttävät usein täysin erilaisilta kuin päivällä. Ja saa hieman enemmän kuvausrauhaa.
Jos William bongaa päivällä jonkun mielenkiintoisen kuvauspaikan, palaa hän paikalle kameransa ja jalustansa kanssa illemmalla.
Kesäyön taikaa
Kesä on festivaalien ja kulttuuritapahtumien kulta-aikaa. Williamilta löytyy mielenkiintoisia kuvia, jotka on otettu hämärässä valaistuksessa keikoilta tai muista tapahtumista.
Mitä on hyvä pitää mielessä kun kuvaa hämärässä valaistuksessa?
William suosittelee kiinteiden objektiivien käyttämistä hämärässä, koska niiden valovoima mahdollistaa kuvaamisen ilman lisävaloja. Tietenkin tämä riippuu paljolti siitä, mitä kuvalla haluaa kertoa. On tärkeää myös uskaltaa mennä tarpeeksi lähelle kuvauskohdetta.
Aina kannattaa kokeilla rohkeasti. On sitten aloitteleva tai kokeneempi kuvaaja, joka päivä oppii jotain uutta. Useimmiten ne opit tulevat vielä sellaisina hetkinä, jolloin niitä viimeksi odottaisi.
Perhepotretti
Tässä kuvassa fiilis syntyy symmetrisestä sommittelusta linjojen ja kuvioiden mukaan.
Oikea valaistus on kaiken a ja o
Ainahan kaikki riippuu viime kädessä kuvauskohteesta ja valosta.Usein keskipäivällä valo ja kontrastit ovat erittäin kovia ja silloin on hyvä ottaa esimerkiksi mustavalkokuvia.
Aamu, ilta ja yö ovat vuorokaudenaikoja, jolloin valon määrä ja laatu ovat paljon pehmeämpiä.
”Ns. “golden hour” eli hetki, kun aurinko laskee antaa tunnelmallisimman ja miellyttävimmän valon. Ja tietysti sama toistuu aamulla kun aurinko nousee”, neuvoo William.
Liikennevalot
Sateen jälkeinen iltahetki pienessä italialaisessa kaupungissa. Hyvä esimerkki taidokkaasta sommittelusta, jossa kaukaa lähestyvän auton ajovaloja reunustaa katuvalot harmonisesti kummallakin puolella. Punainen liikennevalo etualalla kuitenkin rikkoo harmoniaa ja tuo tiettyä säröä.
Jälkikäsittely on osa nykyaikaista kuvausta
“Jälkikäsittelen kaikki kuvani, käytän kamerassa raw- eli häviötöntä tiedostomuotoa, joka mahdollistaa kuvan parhaimman käsittelymahdollisuuden, vaikka useimmiten käsittelyni onkin yksinkertaista ja nopeaa”, kertoo William. Näin kuva tallentuu sellaisenaan ilman pakkaamista tai värikorjauksia, jotka on mahdollista kumota tai muokata uudelleen kuvankäsittelyohjelmalla.
Myös mustavalkoiset kuvat kannattaa ottaa ensin värikuvina. “Värikuvista saa parhaita mustavalkokuvia johtuen siitä että tällöin on enemmän värisävyjä käytettävissä, joita sitten kuvankäsittelyllä voi muuntaa mustavalkoiseksi versioksi”, opastaa William.
Kokki
Kyseisessä kuvassa William huomasi heijastukset keittiön ikkunassa ja päätti hyödyntää efektiä kuvaustilanteessa.
Tornitalot
Muista katsoa myös ylös! Aina kannattaa kokeilla erilaisia kuvakulmia, lopputulos voi positiivisesti yllättää.
Tutustu Williamin muihin kuviin: