Kompakti trio
”Silkka ilo ja mielihyvä siitä, että näin kevyt ja pienikokoinen pystyy tuottamaan näin laadukkaita tuloksia, tekee tämän sarjan omistamisesta äärimmäisen tyydyttävää”, Terry Donnelly kehuu uutta G Lens -objektiivisarjaa, jota hän on juuri testannut.
On hyvin vähän valokuvauksen lajeja, joita Terry Donnelly ei tee. Hänen töidensä joukosta löytyy runsaasti muoto-, mainos-, tuote-, arkkitehtuuri- ja urheilukuvia, ja jokaisella alalla on omat objektiivivaatimuksensa. Monipuolisuutensa ansiosta hän sopi täydellisesti testaamaan G Lens -sarjan kolmea uutta kiinteän polttovälin objektiivia.
Sonyn Lens G -sarjan trio koostuu 24mm f/2.8-, 40mm f/2.5- ja 50mm f/2.5 -objektiiveista, joissa koko ja edullisuus ovat tasapainossa erinomaisen optisen suorituskyvyn kanssa.
”Tavallisesti valitsen kuvauksiin ennemmin kiinteän polttovälin objektiiveja kuin zoom-objektiiveja, joten innostuin todella uutisesta, että Sony olisi julkaisemassa kolme kompaktia ja kevyttä kiinteän polttovälin objektiivia. Pystyin jo kuvittelemaan, miten käteviä ne olisivat”, Terry sanoo.
Jokaisella objektiivilla on eri tarkoitus, ja ne tarjoavat Sony-kuvaajille suosikkipolttovälejä kompakteissa rungoissa. Niitä voidaan käyttää mainiosti täydentämään pidemmän polttovälin zoom-objektiiveja tai yksinkertaisesti vaan silloin, kun tarvitaan pelkästään kevyt kamera ja objektiivi.
”Laajakulmaobjektiivina 24mm f/2.8 sopii luonnollisesti maisemien tai kaupunkimaisemien kuvaamiseen tai tilanteisiin, jolloin haluan sisällyttää ympäristöä taustalle auttamaan pääkohteen tarinan kerronnassa”, selittää Terry ja jatkaa: ”40mm f/2.5 -objektiivi ei ole yleinen polttoväli, mutta se täyttää kivasti 35 ja 50 mm:n objektiivien välisen aukon. Huomasin sen ihanteelliseksi muotokuviin, koska se tarjosi erilaisen ilmeen kuin vanhat objektiivini. Ja 50mm f/2.5 -objektiivi tietysti tarjoaa perinteisen hienon polttovälin, kun halutaan ihmissilmän näkemää lähellä olevia kuvia.”
Vaikka objektiivit on suunniteltu mahdollisimman kompakteiksi, niiden sisäänrakennetun laadun suhteen ei kuitenkaan ole tehty kompromisseja. Kaikissa objektiiveissa on metallirakenne, kaiverretut – eikä maalatut – merkinnät ja aukkorengas. ”Kaikki kolme objektiivia on valmistettu kauniisti”, intoilee Terry, ”ja ne ovat myös erittäin käytännöllisiä. Aukkorengas voidaan asettaa toimimaan 3 EV:n naksahduksin tai sitä voidaan pyörittää sulavasti, joten se on mahtava niin valokuvaukseen kuin videoihin. Niissä on myös manuaalinen tarkennusrengas, AF/M-kytkin ja jatkuva tarkennus, joka voidaan määrittää uudelleen kamerassa. Nämä objektiivit tarjoavat ammattimaisia säätöjä ja luotettavuutta”.
Objektiivit käyttävät automaattitarkennuksessa kahta lineaarista moottoria antamaan nopeutta ja tarkkuutta. Videokuvaajat ovat mielissään siitä, että moottorit ovat äänettömiä ja että jokaisen objektiivin tarkennusrengas on myös lineaarinen. Tällöin on helppo toistaa tarkennusliikkeet.
Objektiivit eivät tietenkään ole mitään ilman erinomaista optista suorituskykyä. Jokaisessa objektiivissa on kolme asfääristä linssielementtiä ja 28mm f/2.8 -objektiivissa vielä lisäksi XA (Extreme Aspherical ) -linssielementti, joten nämä objektiivit tuottavat uskomattomia kuvia kokoonsa nähden. Terry sanookin: ”Ne tuottavat todella teräviä kuvia kaikilla aukon asetuksilla – jopa suurilla aukoilla f/2.5 ja f/2.8 – ja epätarkat alueet ovat pehmeitä ja täyteläisiä.”
Pienet ja kevyet objektiivit ovat luonnollisesti suosittuja katu- ja matkakuvauksissa, joissa pienestä koosta ja keveydestä on etua. ”Mikä tahansa näistä kolmesta objektiivista yhdistettynä esimerkiksi Alpha 7C -kameraan tuottaa kevyen ja kompaktin ratkaisun, jolla saadaan ammattimaisia tuloksia. Kamera ja objektiivisarja mahtuvat pieneenkin kameralaukkuun”, Terry selostaa. ”Ne ovat hieno vaihtoehto matkalle tai katukuvaukseen”, hän jatkaa sanoen: ”näiden objektiivien avulla voi kuvata kadulla tai matkalla niin, ettei vaikuta liian epäilyttävältä julkisilla paikoilla.”
Mikä niiden hyöty sitten on? Voisivatko myös ammattikuvaajat todella käyttää niitä? ”Jossain tilanteissa voidaan tarvita f/1.4:n tapaista todella suuriaukkoista objektiivia tiettyyn tarkoitukseen tai tiettyä ilmettä varten”, sanoo Terry, ”mutta yleisesti ottaen ammattilaiset käyttävät paljon aukkoa, joka on enintään f/2.8. Koska näiden objektiivien suurimmat aukot ovat f/2.8 ja f/2.5, ne todella vastaavat ammattilaisten vaatimuksia ja odotuksia.”
”Käytän ehdottomasti näitä kolmea objektiivia tulevaisuudessa”, Terry päättää arvionsa sanoen: ”kevyt kompakti koko, erityisesti yhdistettynä Alpha 7C -runkoon, on erinomainen ratkaisu, kun haluan matkustaa kevyesti mutta saada kuitenkin täyden kennokoon laatua ja käyttää laadukasta linssiä niin still- kuin videokuvauksissa.”
Kuvat ja teksti: Terry Donnelly / Sony
sony.fi/alphauniverse/stories/a-compact-trio