Number 6 - Kuvaamassa Alpha 7S III:lla
Olen António Morais, elokuvaaja ja Sonyn portugalilainen kuvalähettiläs. Sain jo nuorena isältäni tuntumaa maalaamiseen sekä valo- ja elokuvaukseen. Tajusin pian, että staattiset kuvat eivät riittäneet kiteyttämään ajatuksiani. Tiesin haluavani enemmän. Pysähtyneen hetken ikuistamisessa on oma taikansa, mutta tuntui haastavammalta antaa hetken elää kehyksen rajaaman alueen sisällä. Olen jatkanut videoiden kuvaamista valmistumiseni jälkeen, mikä on vahvistanut elokuvaa kohtaan tuntemaani intohimoa. Olen matkustanut yli 30 maassa mukanani rakkaimmat kamerani ja varusteeni. Kun kuvauksessa ilmenee ongelmia, rauhoitun tuntiessani itseni etuoikeutetuksi, sillä uskon työni auttaneen ihmisiä matkustamaan – joko näyttämällä kuvien kautta todellista maailmaa tai fiktiota. Sain hiljattain tilaisuuden kuvata uudella Alpha 7S III:lla ja päätin testata sitä elokuvaolosuhteissa kuvatessani uutta projektiani ”Number 6” (numero 6).
Number 6: oikeiden laitteiden valitseminen Alpha 7S III:een
Valitsin tähän lyhytelokuvaan hyvin yksinkertaisen ja monikäyttöisen laitteiston, jotta saisin liikkuvuutta kuvaukseen. Käytin SmallRig-runkoa, Atomos Ninja V -näyttöä sekä pohjalevyä, tankoja ja matte box -vastavalosuojan tukea.
Valoiksi valitsin pelkästään LED-valoista koostuvan kokoonpanon. Pidän niistä, koska ne ovat niin nopeita ja helppoja koota. Filipe Ferrarian (gaffer) ja Pedro Teixeiran (Light Assistant) avulla pystyimme saamaan aikaan hyvin monimutkaisia valaistuksia tiukassa aikataulussa. Kuvaamme Planetariumin kuvussa, jossa meidän oli käytettävä perusvalotukseen projektorin valotusta, joka oli 24 fps (1/30 s) ISO-asetuksella oli 16 000. Uskomatonta kyllä, joidenkin elokuvavalonähteiden osuus työskentelyssämme oli vain 5–10 %!
Toinen tärkeä osa elokuvanteosta on oikean objektiivin valitseminen. Minulle objektiivien piti olla G Masters -objektiiveja, koska ne on suunniteltu erityisesti tuomaan esiin Sony-kameroiden parhaat puolet. Toisenlaista lopputulosta varten valitsin 24 mm:n f/1.4 GM:n, 135 mm f/1.8 GM:n ja 400 mm:n f/2.8 GM OSS:n.
Lopuksi ääniosuus tehtiin yksinomaan jälkituotantona. Tarinankerrontaa varten tarvitsimme äänisuunnittelun, joka sopi lyhytelokuvan tyyliin. Ohjaaja Ricardo Teixeira työskenteli tiiviisti musiikin säveltäjän Daniel Carvalhon kanssa saavuttaakseen tämän kappaleen tarvitseman soundin monipuolisuuden.
Number 6: oikeiden asetusten valitseminen Alpha 7S III:lla
Totesin Alpha 7S III:n paljon monipuolisemmaksi ja kehittyneemmäksi kuin aiemmat Alpha 7S -mallit, kuten tällä videolla näkyy. Kuvasin 4K (UHD) -laadulla 24–120P:llä, suurimmalla tarkkuudella, vähemmän tiivistetyllä videokoodekilla (XAVC-S-I) ja 10-bittisellä 4:2:2-tallennuksella, jotta sain parasta kuvaa kaikissa valaistusolosuhteissa.
Kuvaprofiiliksi valitsimme S-log3/S-gamut3-kuvan, joka on paras dynaaminen vaihtoehto, koska kohtauksissa oli paljon kontrastia. Valkotasapaino määritettiin tietenkin jokaiselle kohtaukselle erikseen. Väriluokittelua varten teimme yhteistyötä värisuunnittelija, digitaalikuvausteknikko Stéphane Sagazin kanssa ja kehitimme LUT-tiedoston, joka hyödyntää dynaamista aluetta S-log3/S-gamut3:ssa ja antaa kaikille mahdollisuuden tarkastella tavoittelemamme lopullisen kuvan ulkoasua. Tämä prosessi on erittäin tärkeä, jotta koko henkilökunta tuntisi, mihin lopullinen elokuva on menossa, ja tämän LUT-tiedoston luominen etukäteen oli myös erittäin hyödyllistä editointiprosessin aloittamisen kannalta ja antoi meille hyvän lähtökohdan.
Automaattitarkennuksen aikana säädin nopeus- ja seurantaherkkyysasetuksia, joiden avulla saatoin emuloida manuaalisen telinetarkennuksen. Kamera käyttäytyi moitteettomasti joka kerta paitsi silloin, kun kuvauspaikalla oli täysin pimeää. Näissä erityisissä valaistusolosuhteissa oli erittäin helppoa lukita tarkennus tiettyyn asentoon ja odottaa, että valo syttyy uudelleen ja keskittyy taas kasvoihin. Näissä tilanteissa käytin manuaalista tarkennusta tarkennuksen aputoiminnon avulla, jota on ilo käyttää uuden elektronisen etsimen ja LCD-näytön kanssa. Kosketusnäyttö ja uusi valikko tekevät kamerasta entistä joustavamman käyttää ja helppokäyttöisen. Akunkesto ja lämmön haihtuminen ovat myös erittäin vaikuttavia käyttäjän kannalta, erityisesti 16 tunnin kuvauspäivänä.
Number 6: jälkituotantovaihe
Jälkituotanto on tärkeä vaihe Golpe Filmes -yrityksessä. Käytämme samanaikaisesti Adobe Premiere Pro - ja Davinci Resolve -sovelluksia. Tässä projektissa muunsimme kuvamateriaalin helpommin hallittavissa olevaksi tiedostoksi Premiere-sovelluksessa muokkaamista varten ja yhdistimme sen sitten alkuperäisiin tiedostoihin lopullista valon- ja värinmäärittelyä varten. Tässä viimeisessä vaiheessa 10-bittinen 4:2:2-koodekki teki kaikesta nautittavampaa ja luovempaa.
Ohjaajalla oli muokkausvaiheessa apunaan apulaisohjaaja Ana Moreira ja värisuunnittelija Stéphane Sagaz. Tällä hetkellä pastellivärit edustavat valitsemassamme tyylissä valtavirtaa, jota mielelläni vastustan. Siksi valitsimme voimakkaamman värisiä kuvia, joissa on enemmän kontrastia. Hyödynsimme kuvauspaikan valaistussuhteita ja värikontrastia ja parantelimme jälkituotannossa valot ja värit loistaviksi. Olen aina pitänyt korostetusta ilmeestä ja ihailen elokuvaajia, joiden tuotanto edustaa heitä itseään. Kaksi suurinta innoittajaani ovat Roger Deakins (ASC) ja Vittorio Storaro (ASC), jotka molemmat työskentelevät valon ja värin rajoilla.
Alpha 7S III:sta tulevat tiedostot ovat paljon parempia kuin aiempien mallien. Suurin ero on tietenkin 10-bittinen 4:2:2, mutta on muutakin. Sony teki mielestäni joitakin värienhallintaan liittyviä parannuksia, joiden tavoitteena oli saada luonnollisempia ja puhtaampia ihonsävyjä, mikä on erittäin hyvä asia. Älä ymmärrä tätä väärin – edelliset mallit olivat hyvin suorituskykyisiä, mutta niitä rajoitti 8-bittinen koodekki.
Toinen tärkeä seikka lyhytelokuvien kuvauksessa on tiedostojen siirtonopeus. Uudet CFExpress Type A -kortit ovat erittäin nopeita! Kopioimme 160 Gt:n kortin alle kolmessa minuutissa. Muistan esimerkiksi kortin toimittamisen Franciscolle (johtava AD) ja sen palautumisen hetkessä. Sitten kysyin Stéphanelta, voinko alustaa kortin turvallisesti ja hän sanoi, että voin: hän oli kopioinut sen kaksi kertaa! Tämä kertoo kaiken näiden korttien taustalla olevasta tekniikasta.
Loppupohdintoja Alpha 7S III:n käytöstä kuvauspaikalla
Kuten jo aiemmin mainitsin, tämä on paljon monipuolisempi ja kehittyneempi kamera kuin sitä edeltäneet ammattilaiskameramallit. Oma kokemukseni kuvaustilanteessa oli ongelmaton, tämä kamera ei kertaakaan pettänyt minua. Kaipaan kameralta toistotarkkuutta ja luotettavuutta, ja juuri näitä ominaisuuksia Alpha 7S III tarjosi. Kuvastilanteessa en voi uhrata hetkeäkään laitteiden kanssa arpomiseen, sillä tarvitsen kaiken mahdollisen ajan, jotta voin olla luova.
sony.fi/alphauniverse/stories/number-6-shooting-with-the-alpha-7s-iii-antonio-morais